REKLAMA
Anywhere logo

Pasażer w dobrych rękach

2016-12-30
...

Wielu pasażerów sądzi, że odprawą pasażerską, bagażami czy przygotowaniem samolotów do odlotu zajmują się pracownicy lotniska. Nic bardziej mylnego – to zadania pracowników firm, zwanych agentami handlingowymi.

W Porcie Lotniczym Gdańsk działa dwóch agentów handlingowych. Jednym z nich jest największa polska firma tego typu – LS Airport Services. To jej pracownicy są odpowiedzialni za odprawę bagażu, obsługę biletową oraz  przygotowanie samolotu do rejsu. Jak to wszystko funkcjonuje?

O zadaniach danego agenta handlingowego decydują umowy, jakie firmy te podpisują nie z lotniskiem, a liniami lotniczymi. To one zlecają agentom konkretne działania – zazwyczaj opiekę nad pasażerami i samolotami, ale czasami także inne zadania. LS Airport Services obsługuje w Gdańsku rejsy LOT-u oraz część linii czarterowych. Warto dodać, że firma jest partnerem największych linii lotniczych i jest obecna także na innych polskich lotniskach, odpowiadając za obsługę większości pasażerów i samolotów w Polsce.

Pierwszy kontakt z pracownikami LS Airport Services pasażerowie mają już w momencie podejścia do stanowiska odprawy bagażowo-biletowej. – W zasadzie od tego momentu, aż do chwili wejścia na pokład samolotu, pasażer pozostaje pod naszą opieką. Wiemy, że pasażerom w podróży często towarzyszy stres, dlatego robimy wszystko co możliwe, by odprawa przebiegała sprawnie, profesjonalnie i w miłej atmosferze– mówi Agnieszka Koprowska z gdańskiego oddziału LS AS. Kiedy podróżni oczekują na boarding, inni pracownicy agenta handlingowego zajmują się ich bagażami. Odprawione na lot walizki przechodzą w ręce pracowników LS AS po kontroli i są przez nich transportowane do samolotu.

Odprawa zaczyna się dwie godziny przed odlotem. Po niej bagaż kierowany jest do sortowni, tam jest kontrolowany, ładowany na specjalny wózek i transportowany pod samolot. Z okien samolotu lub terminala można zatem zobaczyć pracowników firmy, którzy przywożą bagaże do samolotu wózkami z przyczepkami. Następnie bagaże ładowane są na taśmociągi, które transportują je do luku bagażowego samolotu. Zarówno wózki do przewożenia bagażu, jak i taśmociągi, są obsługiwane przez  pracowników LS AS. Firma korzysta także ze schodów i rękawów, którymi pasażerowie wchodzą i wychodzą z samolotów, jak również holowników, które wypychają i holują samoloty po płycie lotniska. Do zadań agenta handlingowego należy także podłączenie do samolotu odpowiednich mediów, jak choćby prądu (ale już nie paliwa – tankowaniem zajmują się inne jednostki), oraz sprzątanie maszyn.

Pracowników agenta handlingowego LS AS obsługujących specjalistyczne urządzenia i pojazdy można zobaczyć z okna samolotu podczas boardingu przed startem maszyny i po jej wylądowaniu, kiedy trwa rozładowywanie samolotu i pasażerowie z niego wysiadają.

Spora część pracowników LS AS pracuje też na terenie terminalu pasażerskiego. Jedni zajmują się wspomnianą wcześniej odprawą biletowo-bagażową, inni zaś asystą PRM. Asysta to ważna część obowiązków LS Airport Services. Jest to usługa polegająca na udzieleniu pomocy tym pasażerom, którzy jej wymagają – osobom starszym, niepełnosprawnym, dzieciom. Asysta jest usługą darmową. Można z niej skorzystać na kilka sposobów. 

Pierwszym z nich jest zgłoszenie takiej potrzeby wcześniej, przez telefon komórkowy dzwoniąc pod numer 722 392 573 lub za  pomocą witryny internetowej www.airport.gdansk.pl. – Należy wtedy wypełnić odpowiedni formularz z podstawowymi informacjami o podróżującym i o planowanym locie. Pasażer powinien też poinformować w uwagach o wszystkich innych ważnych okolicznościach: jeśli leci z psem przewodnikiem, jeśli chodzi o kulach, ale potrzebuje wózka, jeśli jest świeżo po operacji... Może też poprosić na przykład o odebranie z taksówki pod terminalem o konkretnej godzinie. Podanie swojego numeru telefonu też ułatwi z nim kontakt – dodaje Koprowska.

O asystę można także poprosić już na lotnisku. Biuro LS AS umiejscowione jest w hali odlotów naprzeciwko stanowisk check-in. – Pracownicy stanowisk check-in przekierowują do LS Airport Services pasażerów, którzy mogą takiej pomocy wymagać – tłumaczą członkowie zespołu asysty PRM. – Dbamy o to, żeby pasażer trafił bezpiecznie do odpowiedniego samolotu. Jeśli jest taka potrzeba odbieramy pasażerów spod stanowiska check-in – dodają. Asystę można także zawiadomić w jeszcze jeden sposób: na terenie całego portu lotniczego rozmieszczone są stanowiska SOS. Wystarczy nacisnąć przycisk i skontaktować się z LS AS. Wtedy od razu na miejsce zostanie skierowany pracownik, który udzieli niezbędnej pomocy. Przyciski znajdują się również na lotniskowym przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Jeśli pasażerowie chcą skorzystać z asysty po wylądowaniu na gdańskim lotnisku powinni zgłosić taką potrzebę już przy odprawie w porcie wylotowym. W takim przypadku agent handlingowy, który odprawia dany samolot, wysyła depeszę do LS Airport Services i na jej podstawie asysta odbiera pasażera z samolotu. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, stosowane są specjalne wózki do transportu pasażera na pokładzie samolotu oraz maszyna zwana Ambuliftem. To specjalistyczny pojazd do transportu osób niepełnosprawnych wyposażony w windę, za pomocą której pasażer może wygodnie opuścić pokład. Pracownicy LSAS posiadają specjalne uprawnienia, żeby móc  obsługiwać Ambulift. Wszystko to służy bezpieczeństwu i komfortowi pasażerów. Z asysty korzysta średnio kilkudziesięciu pasażerów dziennie, a są też tacy, którzy regularnie latają i za każdym razem zwracają się do LSAS o pomoc.

Dzięki temu, że z LS Airport Services łatwo można skontaktować się z dowolnego miejsca na terenie lotniska, pracownicy agenta handlingowego są często pierwszymi osobami, które docierają do pasażerów potrzebujących pomocy. Na lotnisku, podobnie jak w innych miejscach, zdarzają się omdlenia czy drobne wypadki. Kiedy zawiadomienie o takiej sytuacji dotrze do LS AS, pracownicy asysty biegną na miejsce, by udzielić niezbędnej pomocy i zawiadomić ratowników medycznych, jeśli zaistnieje taka konieczność.

 

REKLAMA