REKLAMA
Anywhere logo

Alfabet lotniskowy – wiedz, o czym do Ciebie mówią

2017-03-18
...
Zanim wylecisz, sprawdź przydatną pasażerowi terminologię lotniczą.

Air side – strefa zastrzeżona zarówno w terminalu, jak i poza nim. To obszar, na którym znajdują się już tylko pasażerowie odlatujący z lotniska. W tym miejscu można czekać na swój lot, zrobić zakupy czy posilić się.

Bagaż podręczny (kabinowy) – bagaż, który pasażer zabiera ze sobą na pokład samolotu. Szczegółowe zasady przewozu takiego bagażu są określane w regulaminie danego przewoźnika lotniczego, dlatego przed każdym wylotem należy sprawdzić obowiązujące kryteria. Regulaminy określają między innymi wymiary i wagę bagażu oraz listę przedmiotów, których nie można wnosić na pokład samolotu. Bagaż podręczny poddawany jest standardowej kontroli bezpieczeństwa, a przedmioty niedozwolone będą z niego usuwane.

Bagaż rejestrowany – bagaż przewożony w luku bagażowym samolotu, nadawany za odpowiednią opłatą (określoną przez przewoźnika) na stanowisku check-in w terminalu pasażerskim. Stamtąd zarejestrowany bagaż trafia do sortowni i do luku bagażowego samolotu. Należy pamiętać, że pasażer przez cały lot nie ma do niego dostępu, więc należy wcześniej wyjąć z niego najpotrzebniejsze (ale dozwolone do przewozu w kabinie!) przedmioty.

Boarding card – karta pokładowa, czyli przepustka do wejścia na pokład samolotu. Znajdują się na niej takie informacje, jak imię i nazwisko pasażera, nazwa portu docelowego oraz godzinę, o której podróżny powinien stawić się przed odpowiednim gate’m, aby zdążyć na odprawę i wylot. U większości przewoźników na bilecie widnieje także numer miejsca przypisany danemu pasażerowi.

Boarding time – czas, w którym pasażerowie mogą wsiadać do samolotu. Od tej godziny rozpoczyna się wpuszczanie pasażerów na pokład samolotu.

Business lounge – specjalna, luksusowa poczekalnia dla pasażerów, którzy wykupią taką dodatkową usługę. Daje możliwość odpoczynku przed lotem w przyjemnym wnętrzu i w miłej atmosferze z dostępem do barku i przekąsek. 

Check-in – punkt odprawy biletowo-bagażowej, gdzie przed lotem odbiera się kartę pokładową oraz nadaje się bagaż rejestrowany. Zawsze rozpoczyna się i kończy w czasie ściśle wyznaczonym przez przewoźnika.

Check-in online – w celu oszczędności czasu niektórzy przewoźnicy umożliwiają pasażerom samodzielne wykonanie odprawy za pomocą internetu. Podróżni z wydrukowaną kartą pokładową udają się wówczas bezpośrednio do stanowiska kontroli bezpieczeństwa, natomiast przy stanowisku check-in stawiają się tylko ci, którzy chcą nadać bagaż rejestrowany.

Czartery – specjalne rejsy wykonywane przez linie lotnicze na zlecenie biur podróży, najczęściej na trasach do kurortów wakacyjnych. Miejsca w samolotach przewoźników czarterowych sprzedawane są zazwyczaj wraz z pełnym pakietem, tj. zakwaterowaniem, wyżywieniem, transferem itp.

Flight delayed  – określenie oznaczające opóźnienie samolotu. 

Flight cancelled – określenie oznaczające odwołanie lotu.

Gate – ostatni punkt w terminalu, miejsce oczekiwania na wylot. Gate’y znajdują się na hali odlotów i są ponumerowanymi bramkami prowadzącymi do konkretnego samolotu.

Gate bag – bagaż podręczny przekraczający limity wagi lub wymiarów obowiązujące u przewoźnika, oddawany bezpośrednio przy wejściu do samolotu za wysoką opłatą. Trafia on do bagażnika samolotu.

Hala odlotów – miejsce w terminalu, w którym pasażerowie czekają na komunikat o rozpoczęciu boardingu i wejściu na pokład samolotu. Można tu skorzystać z oferty sklepów, restauracji czy kawiarni.

Hala odbioru bagażu – miejsce, do którego pasażerowie udają się tuż po przylocie i odbierają bagaże rejestrowane.

Hala przylotów – ogólnodostępna część terminalu, w której pasażerowie spotykają się z osobami witającymi ich na lotnisku.

Infant – dziecko w wieku do dwóch lat, nie posiadające prawa do własnego miejsca w samolocie (podróżujące na kolanach rodziców) ani prawa do bagażu.

Kontrola bezpieczeństwa – procedury stosowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim osobom wchodzącym do strefy zastrzeżonej lotniska i na pokłady samolotów. Kontroli manualnej oraz za pomocą bramek magnetycznych poddawani są pasażerowie i ich bagaże.

Kontrola dokumentów – sprawdzenie paszportów przez funkcjonariuszy Straży Granicznej. Obowiązuje pasażerów podróżujących do państw spoza strefy Schengen.

Land side – strefa ogólnodostępna terminalu. W tym miejscu pasażer nadaje swój bagaż, odbiera kartę pokładową, a także pożegna lub przywita swoich bliskich. Jest to też cała strefa przed terminalem.

Overbooking – brak miejsc w samolocie dla pasażera, który ma wykupiony bilet na dany lot. Jeśli pojawi się taka sytuacja, linia lotnicza ma obowiązek zapewnić takiej osobie miejsce na najbliższy dostępny lot do danej destynacji.

UM (Unaccompanied Minor) – dziecko podróżujące pod opieką linii lotniczej. Usługa rzadko dostępna u przewoźników niskokosztowych. 

PRM (Passenger with Reduced Mobility) – pasażer niepełnosprawny, wymagający specjalnej asysty i pomocy.

Strefa Schengen – obszar, na którym zniesiono kontrole graniczne. Pasażer lecący do jednego z państw strefy nie przechodzi kontroli paszportowej, a jedynie kontrolę bezpieczeństwa.

Strefa non-Schengen – obszar, na którym obowiązuje kontrola graniczna. Pasażer podróżujący w ruchu non-Schengen musi przed wylotem przejść przez kontrolę dokumentów przy odpowiednim stanowisku. 

Strefa duty-free – strefa wolnocłowa dla pasażerów podróżujących do krajów spoza Unii Europejskiej, do której trafisz po kontroli bezpieczeństwa. W znajdujących się tam sklepach można niedrogo kupić alkohol, kosmetyki, słodycze i inne artykuły znanych marek.

Timetable – tablica z rozkładem lotów.

REKLAMA