REKLAMA
Anywhere logo

Gdzie naprawiane są samoloty?

2017-04-11
...

Każda, nawet najmniej awaryjna maszyna wymaga konserwacji i – od czasu do czasu – niewielkich napraw. Nie inaczej jest z samolotami. Ich sprawność to z punktu widzenia bezpieczeństwa lotów sprawa kluczowa. Zajrzeliśmy zatem do miejsca, w którym takie operacje się odbywają w Porcie Lotniczym w Gdańsku.

Obsługę techniczną samolotów można podzielić na dwa rodzaje – liniową, czyli podstawową i mniej skomplikowaną, oraz bazową, która wymaga odpowiedniego miejsca, narzędzi i dużych nakładów pracy. Dlatego na wielu lotniskach znajdują się wielkie hangary, w których specjaliści pracują nad tym, by wyeliminować każdą, najmniejszą nawet usterkę samolotu.

lotnisko_gdansk

LS Technics to jedna z firm, które zajmują się naprawami i przeglądami samolotów. W Polsce firma prowadzi siedem stacji obsługi technicznej samolotów, w tym jedną w Porcie Lotniczym w Gdańsku. Znajduje się ona w wielkim, choć wyglądającym z zewnątrz niepozornie hangarze, który stoi niedaleko bramy głównej lotniska. – W stacji hangarowej możemy wykonywać bardziej złożone przeglądy – tłumaczy Paweł Pilarski z LS Technics. Dodaje, że infrastruktura hangarowa jest niezbędna do przeprowadzania prac, które wiążą się z dłuższym postojem samolotu, większą ilością wyposażenia technicznego, narzędzi i ludzi. W takich specjalistycznych warsztatach odbywają się przeglądy maszyn – zarówno te, które trzeba wykonać po kilku tygodniach eksploatacji samolotu, jak i te, które wykonuje się po kilku lub kilkudziesięciu latach jego użytkowania.

Standardowy przegląd C wykonywany po 6000 godzin eksploatacji samolotu, zajmuje 4-5 dni, a pracuje nad nim około 25 licencjonowanych mechaników, bezpośrednio zaangażowanych w sprawy techniczne. Trzeba do nich jednak doliczyć także osoby zajmujące się szeroko rozumianym wsparciem techniczno-administracyjnym, planowaniem, logistyką, analizą inżynierską usterek, projektowaniem napraw itp. Sprawia to, że przy jednorazowym, niedużym przeglądzie maszyny, pracuje łącznie około 40 osób. Duże przeglądy natomiast potrafią trwać całymi miesiącami.

Przeglądy techniczne samolotów standardowo dzieli się na te, do wykonania których samolot trzeba wyłączyć z eksploatacji na dłużej, oraz na te, które nie wymagają uziemienia maszyny – to tak zwana obsługa liniowa, wykonywana w interwałach: po każdym locie, po każdym dniu, w końcu po każdym tygodniu użytkowania samolotu. Do realizacji takich prac hangar nie jest konieczny. Przeglądy te wykonywane są w hangarze i zwykle czas postoju samolotu  zamyka się w przedziale 6-12 godzin.

Bardziej skomplikowane prace techniczne wykonywane są podczas tak zwanych przeglądów hangarowych ciężkich, zwanych przeglądami C. Je również należy wykonać po określonych liczbach godzin lotu, lądowań i czasie eksploatacji samolotu – w przypadku każdego modelu samolotu będą one inne. Linie lotnicze, które są właścicielami i użytkownikami maszyn, posiadają tak zwany Program Obsługi Samolotów, w którym znajdują się szczegółowe dane na temat okresów wykonania oraz przebiegów przeglądów.

Główny obszar działania LS Technics to wspomniana wcześniej obsługa liniowa. W jej ramach odbywają się kontrole samolotu przed zaplanowanym rejsem i naprawy drobnych usterek zgłoszonych przez personel samolotu, jak np. wymiana żarówek nad siedzeniami pasażerów czy uszkodzonych stolików lub foteli, a także ogólne sprawdzenie stanu technicznego samolotu. Takie kontrole również przeprowadzane są na podstawie specjalnych instrukcji. W zakres prac włączone są czynności zabezpieczające samolot do postoju, w tym postoju nocnego, z uwzględnieniem temperatur panujących na danym lotnisku.

Inną kwestią jest obsługa warsztatowa podzespołów samolotowych. Polega ona na testach, przeglądach, naprawach i remontach podzespołów wymontowanych z samolotów, od tych mniej skomplikowanych, jak fotel czy podgrzewacz wody, by pasażerowie mogli otrzymać ciepłą kawę, po bardziej złożone elementy: koła, zespoły hamulcowe, podwozie, awionikę, czy najbardziej skomplikowany i kosztowny element, jakim jest silnik lotniczy. LS Technics zajmuje się między innymi ich wymianą. – Nasi mechanicy są w stanie wymontować silnik z samolotu i zamontować zapasowy. Operacja taka połączona jest zwykle z przebudową i instalacją wielu podzespołów silnikowych, które są niezbędne do pełnej kompletacji silnika i jego zabudowy na skrzydle samolotu – opisuje Paweł Pilarski.

Kim są ludzie, którzy naprawiają samoloty? To rzecz jasna mechanicy i inżynierowie, ale nie każdy mechanik czy inżynier może dostać pracę przy przeglądach i naprawach maszyn latających. Mówiąc krótko: mechanicy samolotowi muszą znać się na tym, co robią, a ich staranność musi być szczególna. Ktoś, kto chciałby zostać mechanikiem samolotowym, musi przede wszystkim posiadać wiedzę techniczną zdobytą najlepiej w szkole technicznej, gdzie nacisk kształcenia położony jest zarówno na standardowe przedmioty techniczne, jak matematyka, fizyka, materiałoznawstwo, elektrotechnika, elektronika, oraz typowo lotnicze, jak wytrzymałość materiałów i konstrukcji lotniczych, awionikę, aerodynamikę i mechanikę płynów. Ze względu na szczególną odpowiedzialność przyszłych adeptów szkół lotniczych, dużą wagę w ich kształceniu przykłada się do regulacji prawnych związanych z lotnictwem. Kiedy taka osoba zdobędzie już podstawową wiedzę techniczną i organizacyjno-administracyjno-prawną, wtedy dopiero może starać się o uzyskanie uprawnień do prac na samolotach. Ze względu na złożoność zagadnień uprawnienia dzielą się na cztery kategorie: A – Mechanik obsługi; B1 – Technik mechanik; B2 – Technik awionik; C – Inżynier obsługi hangarowej. Każda z tych kategorii poza kategorią A wymaga uprawnień na konkretny typ samolotu. By je zdobyć, należy odbyć praktykę bezpośrednio na tym typie samolotu. Czas praktyk jest zmienny i wynosi od roku do 5 lat, w zależności od rodzaju ukończonych wcześniej szkoleń i licencji, o jaką ubiega się kandydat.

lotnisko_gdansk_2

LS Technics specjalizuje się w samolotach turboodrzutowych Airbus A320, Boeing 737, Embraer 170/190 oraz turbośmigłowych Bombardier Dash 8 Q400 i ATR 42/72. Firma zapewnia obsługę liniową tych samolotów na wszystkich głównych lotniskach w Polsce, w tym w Porcie Lotniczym w Gdańsku. O stan techniczny Airbusa A320 dba również w Bombaju w Indiach.

– Poza innymi naszymi stacjami, baza techniczna LS Technics w Porcie Lotniczym w Gdańsku ma dla nas szczególne znaczenie biznesowe, nie tylko ze względu na fakt rozwijającego się tutaj ruchu lotniczego, ale głównie ze względu na infrastrukturę hangarową, w której wykonujemy m.in. przeglądy ciężkie samolotów A320 linii lotniczych Wizzair i Small Planet – tłumaczy Paweł Pilarski.

REKLAMA
REKLAMA