REKLAMA
Anywhere logo

O marce miasta

2015-09-01
...
Miasto jest dużo bardziej złożonym organizmem i zjawiskiem, niż firma czy produkt. Budowanie i wykorzystywanie marki miasta jest trudne i skomplikowane. Ale możliwe. Skuteczność takiego działania opiera się przede wszystkim na ludziach. To oni kreują swoje miasto. To oni też mogą wykorzystać jego markę.

Zacznijmy od odrobiny historii. Nasze polskie miasta w większości liczą sobie setki lat. Przez cały ten czas zamieszkujące je społeczności, przynależność państwowa czy lokalizacja tworzyły ich niepowtarzalny charakter. A to przekłada się na coś, co dziś nazywamy marką miasta. Obecnie dokonuje się swoisty renesans tego pojęcia. Miasta nie wynajdują, a raczej odkrywają swoją własną markę, ponieważ ona, czy jesteśmy tego świadomi, czy nie, istnieje już od wielu lat. Tutaj trudno o lepszy przykład, niż ponad tysiącletni Gdańsk. Co składa się na jego markę?

Z pewnością ciekawa historia, piękne zabytki, liczni turyści, znaczące inwestycje polskich i zagranicznych firm, budowa nowych dróg czy też prężnie działające lotnisko. Marka jest więc poniekąd czymś, na co pracuje wiele podmiotów, co nie zwalnia władz miasta z obowiązku dbania o nią i rozwijania jej. W tym kontekście chciałem nawiązać do ciekawych projektów, jakie prowadzi Miasto Gdańsk wspólnie z Fundacją Gdańską i innymi organizacjami. 

Pierwszy to konkurs na meble gdańskie - ławki, standy rowerowe czy kosze na śmieci. Przeprowadzony niedawno konkurs wyłonił zwycięskie prace. Te oraz inne wyróżnione projekty możemy podziwiać na skwerze, który staraniami Fundacji Gdańskiej oraz lokalnej rady dzielnicy powstał w tym roku pomiędzy ul. Mariacką a Św. Ducha, w miejscu dawnych ław mięsnych. Wyglądają świetnie, a przy tym są bardzo praktyczne. Co szczególnie mnie cieszy, część z nich wyraźnie nawiązuje do morskich tradycji Gdańska! Gorąco zachęcam do zapoznania się z nimi na facebookowym profilu „Meble Gdańskie”.

Innym elementem wzmacniania marki jest Gdańsk Gift Shop. To nic innego jak mobilny punkt, w którym możemy nabyć pamiątki, gadżety i inne produkty związane z Gdańskiem. Co więcej, już za rok w sprzedaży pojawi się pełna kolekcja rzeczy sygnowanych marką „Gdańsk”. W trakcie Jarmarku Św. Dominika punkt ów był zlokalizowany przy ul. Św. Ducha i był często odwiedzany przez turystów i mieszkańców. Fundacja Gdańska pragnie eksponować go przy jak największej ilości okazji. Serdecznie zapraszam do środka jeśli Państwo go wypatrzycie, a już wcześniej można zapoznać się z nim na profilu facebookowym.

Ilość takich profili może dziwić, ale wiecie Państwo doskonale, że tak w dzisiejszym świecie już jest. Media społecznościowe stały się nieodzowną częścią budowania marki nie tylko firm czy instytucji, ale tak naprawdę każdego z nas. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że miejskie instytucje potrafią korzystać z tego ważnego narzędzia i chętnie to robią. Swoja drogą, to także może być temat na ciekawy felieton, ale już w kolejnych numerach Live&Travel.

fot.: Sylwester Ciszek

REKLAMA
REKLAMA