Na czym polega zrównoważona dieta? – Czytaj Skład!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Poniższe proporcje potraktuj jako wskazówki, dzięki którym ustalisz proporcje konkretnych grup produktów w codziennym menu.

 

Proporcje na talerzu:

 

  1. Warzywa i owoce – 39%
  2. Produkty bogate w węglowodany złożone (pieczywo, ryż, ziemniaki, makaron) – 37%
  3. Produkty zawierające białka (chude mięso, ryby, jajka, rośliny strączkowe, nienabiałowe źródła białka) – 12%
  4. Produkty nabiałowe, mleko i zamienniki nabiału – 8%
  5. Produkty bogate w tłuszcze nienasycone (oleje) – 1%

 

Pozostałe 3% to produkty, po które powinno sięgać się sporadycznie.

 

Sięgaj po sezonowe warzywa i owoce. Zjadaj pięć porcji warzyw i owoców (jedna porcja to 80 g) . Jedna porcja to odpowiednik 30 g suszonych owoców lub 80 g roślin strączkowych lub 150 ml soku warzywnego lub owocowego.

 

Węglowodany wybieraj bogate w błonnik – produkty pełnoziarniste i razowe. Dorośli powinni spożywać około 30 g błonnika dziennie. Pomaga on utrzymywać układ pokarmowy w dobrym zdrowiu, obniża poziom cukru i cholesterolu we krwi.

 

Białka. Sięgając po białka zwierzęce, wybieraj chude mięso i ryby. Korzystaj też z roślinnych jego źródeł.

 

Tłuszcz nienasycone. Sięgaj po oliwę i inne oleje roślinne, orzechy, nasiona i tłuste ryby.

 

Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Sprawdź zapotrzebowanie na wodę TUTAJ (https://anywhere.pl/73617/pij-wiecej-wody/)

 

 

*Grupy pokarmowe opracowane przez brytyjskie Ministerstwo Zdrowia w formie poradnika Eatwell Guide.

 

 

Reklama

Menel Kultury

Czasem wypada zastanowić się nad początkiem. Nad tą pierwszą chwilą,