Moda to opowieści o ludziach i zdarzeniach

designer outlet 11

Moda od zawsze jest ściśle związana z czasami, w których powstaje, z aktualnymi wydarzeniami, ruchami społecznymi i kulturą. Marki budują swoją historię na przestrzeni lat, poddając się trendom lub odwrotnie, dyktując je. Historia mody to wciągające opowieści, wydarzenia i ludzie. Przypomnijmy sobie niedawny sukces filmu „Dom Gucci”, który odbił się głośnym echem nie tylko wśród fashionistów. Wielkie marki przez lata budowały swoją pozycję na drapieżnym rynku modowym. W wielu przypadkach nie obywało się bez skandali, upadków, powstań i zmian koncepcji. Każda marka modowa może pochwalić się wieloma ciekawymi historiami i anegdotkami, które tworzą tożsamość firmy i wzbogacają jej osobowość.

Poniżej przedstawiamy tylko kilka ciekawostek o wybranych markach, które są dostępne w Designer Outlet Gdańsk. Po przeczytaniu naszego artykułu, podczas zakupów będziecie mogli pochwalić się wiedzą o danej marce lub pomyśleć o niej przez pryzmat anegdotki.

Czy wiecie, że… najbardziej znany model sportowych butów NIKE AIR MAX inspirowany był wyglądem… budynku muzeum? Inspiracją do stworzenia charakterystycznej dla modelu Nike Air Max odsłoniętej poduszki gazowej było paryskie muzeum sztuki współczesnej Centre Georges Pompidou. Konstrukcja budynku jest bardzo lekka i prawie całkowicie przeszklona, dzięki temu wnętrze jest widoczne z ulicy.

Hiszpańska marka DESIGUAL, którą stworzył Thomas Meyer powstała z miłości do różnorodności ludzi. Meyer kierował się pragnieniem, by ludzie nie byli tacy sami i wyróżniali się z tłumu za pomocą ubrania. Założył Desigual właśnie dla tych osób, które miały podobny sposób myślenia. Filozofia marki to “ubieramy ludzi, nie ciała”. Dlatego projekty Desigual są inspirowane ludźmi i wyróżniającymi ich cechami. Marka skupia się raczej na tworzeniu w pierwszej kolejności emocji, a następnie mody.


Skąd wzięło się logo LACOSTE? Założyciel marki Lacoste René Lacoste od wczesnej młodości zmagał się z problemami zdrowotnymi. W ramach kuracji lekarz zalecił młodemu chłopakowi wysiłek fizyczny, bogaty ojciec stwierdził, że jeśli sport, to tylko taki, który kojarzy się ze społecznymi elitami. Padło na tenis. René Lacoste w 1927 roku podczas jednego z turniejów został okrzyknięty przez prasę mianem aligatora. Powodem był fakt, że zawsze nosił ze sobą teczkę z krokodylej skóry, a w grze był ostry i agresywny

TOMMY HILFIGER to dziś jedno z najbardziej rozpoznawalnych nazwisk amerykańskiego rynku fashion. Ale o mały włos nigdy nie pojawiłby się w panteonie wielkich designerów. W latach ’70 w małym miasteczku Elmira założył butik z przerabianą odzieżą dla hippisów – The People’s Place. Sklep stał się jednak miejscem szalonych imprez i biznes szybko upadł. Tommy jednak się nie poddał i założył markę pod własnym nazwiskiem. By ją wypromować zatrudnił George’a Louisa – autora wielu znanych kampanii reklamowych. To właśnie on stworzył dla Tommy’ego śmiały billboard, który umieścił na Times Square, pt. “Czterej najwięksi amerykańscy projektanci mody męskiej to RL, PE, CK i TH”. Ralph Lauren, Perry Ellis, Calvin Klein byli już bardzo znani. Ale kim był TH? Dodatkowo na billboardzie znalazło się logo TH i opis: „A to jest logo tego najmniej znanego z nich”. Pomysł okazał się być niezwykle skuteczny. Tommy’ego Hilfigera w jednej chwili znała cała Ameryka i Europa Zachodnia.

Najsłynniejsze majtki świata pochodzą oczywiście od CALVINa KLEINa. Powstałe w latach ‘80 bokserki i slipy z dużym logo na gumce to był strzał w 10 firmy z kłopotami finansowymi. Kolekcję męskiej bielizny po raz pierwszy potraktowano jako coś estetycznego i pożądanego, a nie tylko funkcjonalnego. Od tej pory marka stawia na śmiałe przekazy, czasem nawet o lekkim zabarwieniu erotycznym. W 1980 roku świat oszalał na punkcie słynnej reklamy jeansów marki Calvin Klein, w której 15-letnia modelka Brooke Shields zapytała: „You wanna know what comes between me and my Calvin’s? Nothing” („Chcesz wiedzieć, co jest między mną a moimi Calvinami? Nic”). Od tej pory w reklamach Kleina wystąpiły chyba wszystkie gwiazdy, m.in.: Justin Bieber Frank Ocean, Kate Moss, Margot Robbie, Young Thug, Bella Hadid, Grace Coddington, Cameron Dallas, James Rodriguez, Zoe Kravitz, Lola Kirke, Henry Rollins, G.E.M., Mo’ne Davis, Sonoya Mizuno, Yung Beef, Antoine-Olivier Pilon, Aomi Muyock, Cuba Tornado Scott, Selah Marley, Kacy Hill, Keith Ape, Presley Walker Gerber, Anna Ewers, Mark MacEachen, Roos Abels, Tommy Genesis, Yung Lean…

Kto nie zna słynnych 3 pasków ADIDASa? Początkowo dwa paski umieszczane były z boku cholewy nie dla ozdoby, ale po to, by wzmocnić obuwie. Gdy założyciel marki Adolf Dassler zdecydował się na trzy paski, okazało się, że są one już „zajęte” przez fińską markę Karhu. Dassler odkupił prawa do trzech pasków za równowartość 1,600€ i dwie butelki „dobrej whisky”. ADIDAS jest też pomysłodawcą piłkarskich korków. Pierwsze buty z gumowymi ćwiekami świat poznał w 1954 roku, kiedy reprezentacja RFN pokonała Węgrów i zdobyła mistrzostwo świata w piłce nożnej mając na nogach właśnie ten model.

BENETTON to jedna z najbardziej kolorowych marek, ale i jedna z najbardziej skandalizujących. A wszystko za sprawą Oliviero Toscani, który w latach ‘80 objął stanowisko dyrektora kreatywnego marki. Wdrożył niebywale odważną strategię marketingową. Stworzył kampanie na pograniczu reklamy społecznej i komercyjnej, tzw. „filozofię koloru”. Pod marką Benetton pojawiły się takie tematy jak: AIDS, rasizm, homoseksualizm czy religia. W 1991 roku wielki skandal wywołały billboardy z fotografią Therese’y Frare. Zdjęcie przedstawiało umierającego na AIDS aktywistę Davida Kirby’ego leżącego na szpitalnym łóżku, otoczonego przez bliskich. Kompozycja postaci na zdjęciu łudząco przypominała religijne piety. Po opadnięciu emocji, kampanię tę uznano za jedną z pierwszych oswajających ludzi z tą chorobą.

Czy istnieje jakikolwiek miłośnik mody, któremu trzeba byłoby przedstawiać markę LEVI’S? Amerykańska firma produkująca odzież, pracuje na swoją renomę już od 1853 roku! To właśnie Levi’s wymyślił maleńka kieszonkę w dżinsach, która znajduje się wewnątrz zwykłej kieszeni. Niewiele osób wie, czemu ma służyć ten „schowek”. Na samym początku marka produkowała wyłącznie spodnie, które w dodatku miały być noszone przez amerykańskich farmerów i górników. W XIX w mężczyźni nosili przy sobie zegarki na łańcuszku, które w trakcie pracy mogły zwyczajnie przeszkadzać. Dlatego założyciel firmy Levi’s – Levi Strauss uznał, że mała kieszonka na zegarek podniesie funkcjonalność jego produktów.

MARC O’POLO to szwedzki brand, który powstał w erze szaleństwa na tle kolorowych, sztucznych nonironów. W latach ’60 firma podążała zupełnie innym nurtem, kreując w ten sposób nowy trend – już wtedy eco, choć zupełnie o tym nie mówiono. Podczas gdy cały świat stawiał na niemnący poliester i dralon, uparci założyciele oferowali coś zupełnie innego – ręcznie tkane koszule bawełniane z Indii z widocznym logotypem. Dzięki temu marka zrobiła się popularna szczególnie wśród młodych ludzi z odpowiednio dużym wysokim kieszonkowym. Do dzisiaj Marc O’Polo uważa, że było pierwszym producentem, które umieściło na koszulkach firmowe logo.

PEPE JEANS to prawdziwy „London look”. To marka, która stała się znana dzięki Kate Moss, a Kate Moss zyskała popularność dzięki Pepe Jeans. Młodziutka modelka wystąpiła w jednej z pierwszych kampanii reklamowych marki i od tamtej pory stała się jedna z najbardziej rozchwytywanych twarzy w branży fashion. Pepe Jeans nauczony doświadczeniem z supermodelką zaczął stawiać na współpracę z nietuzinkowymi osobistościami.

Takich ciekawostek można byłoby mnożyć w nieskończoność, tym bardziej, że przedstawione powyżej marki, to tylko cząstka tych, które można znaleźć w Designer Outlet Gdańsk. To jedyne na Pomorzu centrum typu Outlet oferuje w ponad 100 sklepach modę damską, męską i dziecięcą, od eleganckiej i oficjalnej, poprzez casualową, sportową, aż po outdoor i bieliznę. Wszystko w cenach stale obniżonych od minimum 30% do 70% w stosunku do cen w regularnych centrach handlowych. 

Przyjemność pobytu w centrum zapewniają również część restauracyjna, plac zabaw, bezpłatny parking i niebanalna architektura stylizowana na tradycyjną skandynawską wioskę rybacką, z własną 24 metrową latarnią morską. W takiej atmosferze odkrywanie modowych perełek najlepszych marek to czysta przyjemność.

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

PROPONOWANE