Aż 20 filmów w konkursie głównym podczas 47. FPFF w Gdyni!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Po trudnym okresie pandemii, w obliczu zmieniającego się na całym świecie modelu produkcyjno-dystrybucyjnego, polskie kino jest pod względem jakości artystycznej i warsztatowej w bardzo dobrej formie. A świadczy o tym nadchodzący 47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w którego Konkursie Głównym znalazło się aż 20 filmów! Jak mówi Dyrektor Artystyczny festiwalu Tomasz Kolankiewicz: „Tegoroczna selekcja była zarazem spełnieniem marzeń i największym problemem dla selekcjonera: tak wysokiego poziomu zgłoszonych filmów nie było od dawna. Programując Konkurs Główny, muszę pamiętać, że Festiwal jest przekrojową prezentacją polskiego kina – filmy powinny układać się w możliwie jak najpełniejszą paletę barw i wrażliwości. Staram się zachować harmonię między kinem artystycznym a tym z większym potencjałem komercyjnym, między filmami realistycznymi a wizyjnymi, między głosem twórców młodych i doświadczonych”. W konkursie znalazły się następujące filmy:

„Apokawixa”, reżyseria: Xawery Żuławski, scenariusz: Xawery Żuławski, Krzysztof Bernaś i Maciej Kazula, producenci: Anna Waśniewska-Gill, Krzysztof Terej

„Brigitte Bardot cudowna”, reżyseria i scenariusz: Lech Majewski, producent: Lech Majewski

„Broad Peak”, reżyseria: Leszek Dawid, scenariusz: Łukasz Ludkowski, producenci: Maciej Rzączyński, Dawid Janicki, Krzysztof Rzączyński, Paweł Rymarz

„Chleb i sól”, reżyseria i scenariusz: Damian Kocur, producenci: Jacek Bromski, Ewa Jastrzębska i Jerzy Kapuściński

„Cicha ziemia”, reżyseria: Aga Woszczyńska, scenariusz: Aga Woszczyńska, Piotr ‘Jaksa’ Litwin, producentka: Agnieszka Wasiak 

„Filip”, reżyseria: Michał Kwieciński, scenariusz: Michał Kwieciński i Michał Matejkiewicz, producentka: Krystyna Świeca

„Głupcy”, reżyseria i scenariusz: Tomasz Wasilewski, producentka: Ewa Puszczyńska

„Iluzja”, reżyseria: Marta Minorowicz, scenariusz: Piotr Borkowski i Marta Minorowicz, producentka: Izabela Kiszka-Hoflik 

„Infinite Storm”, reżyseria: Małgorzata Szumowska, scenariusz: Joshua Rollins, producenci: Magdalena Zimecka, Radosława Bardes, Jacek Kulczycki

„IO”,reżyseria: Jerzy Skolimowski, scenariusz: Ewa Piaskowska i Jerzy Skolimowski, producentka: Ewa Piaskowska

„Johnny”, reżyseria: Daniel Jaroszek, scenariusz: Maciej Kraszewski, producent: Robert Kijak

„Kobieta na dachu”, reżyseria i scenariusz: Anna Jadowska, producentka: Maria Blicharska

„Orlęta. Grodno ‘39”, reżyseria i scenariusz: Krzysztof Łukaszewicz, producenci: Włodzimierz Niderhaus i Agnieszka Będkowska

„Orzeł. Ostatni patrol”, reżyseria i scenariusz: Jacek Bławut, producenci: Anna Bławut-Mazurkiewicz i Bartłomiej Gliński 

„Strzępy”, reżyseria i scenariusz: Beata Dzianowicz, producent: Zbigniew Domagalski

„Śubuk”, reżyseria: Jacek Lusiński, scenariusz: Jacek Lusiński i Szymon Augustyniak, producenci: Leszek Bodzak i Aneta Hickinbotham 

„Tata”, reżyseria: Anna Maliszewska, scenariusz: Anna Maliszewska i Przemysław Chruścielewski, producent: Marcin Wierzchosławski

„The Silent Twins”, reżyseria: Agnieszka Smoczyńska, scenariusz: Andrea Seigel, producentki: Klaudia Śmieja-Rostworowska i Ewa Puszczyńska

„Wese לe”, reżyseria i scenariusz: Wojciech Smarzowski, producenci: Wojciech Gostomczyk, Janusz Hetman, Janusz Bogaczyk

„Zadra”, reżyseria: Grzegorz Mołda, scenariusz: Monika Powalisz, producenci: Agnieszka Odorowicz, Andrzej Papis, Maciej Sowiński 

Do Konkursu Filmów Krótkometrażowych zakwalifikowało się 30 filmów wyprodukowanych przez szkoły filmowe oraz niezależnych producentów, a także w ramach programu „30 minut” Studia Munka – Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W trzeciej sekcji konkursowej, Konkursie Filmów Mikrobudżetowych, znalazły się filmy zakwalifikowane zgodnie z zasadami Programu Operacyjnego PISF Produkcja filmowa.

Ale FPFF to nie tylko nagrody, to także liczne sekcje pozakonkursowe i wydarzenia towarzyszące, m.​in. „Czysta Klasyka” – przegląd polskich filmów zrekonstruowanych cyfrowo; „Polonica” – pokazy zagranicznych produkcji zrealizowanych z udziałem polskich twórców; bogata w programy edukacyjne „Gdynia Dzieciom”; wydarzenie branżowe „Gdynia Industry”; liczne wystawy oraz sekcje tematyczne organizowane z udziałem partnerów Festiwalu. Już dziś wiemy, że Platynowe Lwy za całokształt twórczości i wybitne osiągnięcia artystyczne odbierze reżyser i scenarzysta Filip Bajon.

Jak podkreśla Dyrektor Artystyczny Tomasz Kolankiewicz: „warto pamiętać o tym, że istotą kina jest spotkanie i dyskusja, że filmy najlepiej oglądać wspólnie w salach kinowych, że największa ich siła tkwi w budowaniu wspólnoty odbiorców. Jednego jestem pewien: programowo zapowiada się jeden z najlepszych festiwali od lat”. 

___

47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 12-17 września 2022 roku. Organizatorami są: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Gdynia i Województwo Pomorskie, współorganizatorami: Telewizja Polska, Instytut Adama Mickiewicza, Narodowe Centrum Kultury, a producentem: Pomorska Fundacja Filmowa.

Reklama