
Wiosna za oknem kwitnie w pełni, a wraz z nią rośnie chęć na spędzanie większej ilości czasu na świeżym powietrzu oraz motywacja do tego, by zwiększyć aktywność fizyczną. Wśród mieszkańców Trójmiasta bardzo popularnym sportem stały się wycieczki rowerowe. Także względy ekonomiczne czy ekologiczne sprawiają, że coraz więcej osób wybiera rower nie tylko jako formę aktywności w czasie wolnym, ale również jako codzienny środek transportu.
– Od wielu lat w Gdańsku stawiamy na rozwój infrastruktury rowerowej. Wspierają nas w tym również sami mieszkańcy, skutecznie proponując i przegłosowując kolejne projekty w ramach Budżetu Obywatelskiego – podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Wpływ na wybór tego rodzaju pojazdu mają również liczne trasy rowerowe oraz organizacja wydarzeń propagujących ten rodzaj aktywności – dzięki nim odkrywanie miasta na rowerze to przyjemność. Gdańsk sprzyja rowerzystom do tego stopnia, że staje się on doceniany nie tylko w Polsce, ale także na arenie międzynarodowej. Co zatem wyróżnia miejskie trasy rowerowe i dlaczego miasto Gdańsk ma powody do dumy?

Velo-city 2025
Największa na świecie konferencja dla rowerzystów i zarazem prestiżowe wyróżnienie na tle innych miast europejskich. Tym właśnie jest Velo-city, czyli coroczne spotkania szeroko rozumianej branży, która skupia się na komunikacji rowerowej. Kongres sprzyja nie tylko nawiązywaniu kontaktów, ale również inspirowaniu do propagowania ekologii w dużych miastach.
Europejska Federacja Cyklistów z przyjemnością ogłosiła, że odpowiednim miejscem do realizacji Velo-city w 2025 roku będzie miasto Gdańsk, które starannie przygotowywało się do otrzymania takiego wyróżnienia, stając się tym samym pierwszym miastem nie tylko w Polsce, ale również w tej części Europy, które zorganizuje to wydarzenie. Jak podkreśla Jill Warren, dyrektor generalny ECF – To właśnie w Gdańsku krzyżują się trzy ważne europejskie szlaki rowerowe. Od lat miasto współpracuje także z ECF w ramach sieci Cities and Regions for cycling, dlatego też nie było wątpliwości, że w 2025 roku sprawdzi się również w roli organizatora Velo-city.
Warto dodać, że targi, które towarzyszą całemu kongresowi są bardzo dobrą okazją do zaprezentowania innowacji technologicznych powiązanych tematycznie. Nie można przy tym zapomnieć, że ogromną rolę odgrywa również projektowanie uniwersalne w taki sposób, aby zapobiegać wykluczeniu najsłabszych użytkowników przestrzeni publicznej, tj. osób starszych i dzieci. Velo-city przynosi również dobre efekty dla miast, które mają okazję zająć się jego organizacją w postaci wzrostu udziału roweru w codziennym transporcie. Tegoroczna edycja odbyła się w Lipsku, a w 2024 roku zatrzyma się w Gandawie.
Gdańska edycja Velo-city 2025 będzie miała miejsce w czerwcu, w Centrum Wystawienniczo-Konferencyjnym Amber Expo Międzynarodowych Targów Gdańskich SA. Organizatorami wydarzenia są Europejska Federacja Cyklistów, Miasto Gdańsk, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Międzynarodowe Targi Gdańskie Sp. z o.o., Polska Unia Mobilności Aktywnej – PUMA oraz Gdańska Organizacja Turystyczna.
Motyw solidarności
„Energising solidarity”, czyli energetyzująca solidarność, to hasło przewodnie Velo-city 2025, zaproponowane przez Gdańsk jako organizatora planowanego wydarzenia. Temat ten nawiązuje do dziedzictwa miasta i podsumowuje jego zaangażowanie w promowanie zmian społecznych. Powszechnie wiadomo, że Gdańsk to miasto, które zapoczątkowało Solidarność – niezależny związek zawodowy, który odegrał ogromną rolę w obaleniu rządów komunistycznych w naszym kraju. Miasto ma nadzieję, że temat przewodni stanie się inspiracją do tego, by społeczność rowerowa promowała jazdę na rowerze nie tylko jako sposób na solidarne oszczędzanie energii elektrycznej, ale przede wszystkim jako sposób na wzmocnienie energii do działań społecznych, stających się inspiracją dla każdego.

Rowerowy maj
Jak zauważono wcześniej, rowerowych sukcesów w Gdańsku jest coraz więcej. Już w maju tego roku najmłodsi gdańszczanie mają okazję wziąć udział w inicjatywie, która łączy zabawę z elementami rywalizacji i związana jest m.in. z podróżami rowerowymi. Od 4 do 31 maja uczniowie i przedszkolaki zgłoszonych do projektu placówek otrzymują punkty za każdy dojazd do szkoły na rowerze, rolkach, hulajnodze, a nawet deskorolce. Zebrane punkty pozwalają na rywalizację na poziomie indywidualnym, klasowym i szkolnym. Dla najbardziej zaangażowanych przewidziane są liczne nagrody. Inicjatorem pomysłu już w 2014 roku było miasto Gdańsk. Pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę – po dwóch pierwszych latach organizacji wydarzenia, chętnych zaczęło przybywać. W tegorocznej edycji Kampanii bierze udział już 41 gmin, a w projekcie uczestniczą także dzieci m.in. z Warszawy, Krakowa czy Gdyni. W Gdańsku również do wspólnej zabawy co roku zgłasza się coraz więcej placówek. Tym razem jest ich aż 206, co oznacza blisko 50 tysięcy dzieci.
Europejska czołówka
Jeszcze przed wydarzeniem Velo-city, miasto zamierza skupić się na budowie sieci ekostrad o długości 36,8 km oraz na modernizacji 30 km tras rowerowych. Priorytet ruchu rowerowego zdaje się być wysoki, gdyż planowana jest również przebudowa ośmiu przejazdów rowerowych w miejscach, gdzie krzyżują się one z drogami głównymi. Miasto zamierza również kontynuować rozwój stref 30 km/h oraz modernizację rekreacyjnych i dojazdowych tras rowerowych. Ważną informacją dla mieszkańców jest również plan wznowienia w 2023 roku systemu rowerów publicznych MEVO 2.0, w którym 75 % całej floty rowerów będzie wspomagane elektrycznie.
Biorąc pod uwagę powyższe poczynania Gdańska w zakresie ruchu rowerowego trzeba przyznać, że miasto nieustannie rozwija się w tym zakresie. Świadczy o tym chociażby fakt, że infrastruktura rowerowa obejmuje już ponad 850 km i nie przestaje rosnąć. Buduje się w ten sposób wizerunek miasta rowerowego i zyskuje dzięki temu szansę do wyróżniania się na arenie międzynarodowej.
Alicja Pruszyńska
Fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl oraz Grzegorz Mehring/gdansk.pl