Siła CV: jak dobrze wykorzystać potencjał CV, aby się wyróżnić?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
pxhere.com

Jeśli starasz się o pracę, pewne jest, że zostaniesz poproszony o dostarczenie życiorysu, w którym powinieneś przedstawić swoje wykształcenie, poprzednie zatrudnienie, umiejętności i najważniejsze cechy charakteru. Mimo że wydawać by się mogło, iż dokument ten ma już z góry określony wygląd – warto zastanowić się, co możesz zrobić, aby nie zlewał się z CV dostarczonymi przez innych kandydatów.

Jak powinno prezentować się prawidłowo napisane curriculum vitae? Jakie informacje należy w nim zawrzeć? Jak przyciągnąć uwagę rekrutera swoim życiorysem, aby zapamiętał Cię wśród innych kandydatów? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Wybierz odpowiednią formę CV

Istnieją dwie podstawowe formy CV: chronologiczne i funkcjonalne. Różnią się od siebie tym, że kładą nacisk na inne informacje.

Forma chronologiczna

Jest to najpopularniejszy sposób pisania CV. Polega na przedstawieniu wcześniejszego zatrudnienia w kolejności chronologicznej. Jest to ścieżka kariery podana na tacy. Najlepiej rozpocząć od ostatniego miejsca pracy, kończąc na najstarszym. Wadą tej formy jest to, że dokładnie pokazuje długość zatrudnienia oraz przerwy pomiędzy stanowiskami pracy. Powinieneś unikać tego formatu, jeśli często zmieniałeś zatrudnienie lub przez długi czas nie podejmowałeś żadnego zajęcia.

Forma funkcjonalna

Nieco ciekawszym oraz bezpieczniejszym sposobem przedstawienia życiorysu jest forma funkcjonalna. W tym przypadku najważniejsze są Twoje osiągnięcia i umiejętności. Możesz skupić się na podkreśleniu swoich mocnych stron. Ta struktura pozwala pracodawcom łatwo zauważyć, w jaki sposób Twoje kwalifikacje mogą przydać się w konkretnej pracy. Jest to dobre rozwiązanie dla osób często zmieniających firmy lub mających luki w zatrudnieniu.

Jakie informacje zawrzeć w CV?

Niezależnie od tego, którą formę curriculum vitae wybierzesz, musisz wiedzieć, jakie informacje należy w nim zawrzeć. 

Dane osobowe i kontaktowe

Obowiązkowy element każdego CV. Te informacje umieść na początku dokumentu, niezależnie od jego formatu. W nagłówku wpisz: imię i nazwisko, adres oraz dane kontaktowe takie jak numer telefonu i e-mail.

Podsumowanie zawodowe

Jest to kilkuzdaniowe streszczenie informacji zawartych w CV. Powinno być krótką prezentacją Ciebie jako kandydata, której celem jest zachęcenie pracodawcy do dokładnego zapoznania się z całym życiorysem.

Doświadczenie zawodowe

Jest to chronologiczne przedstawienie ścieżki zawodowej. Musi zawierać nazwy firm i stanowisk, okresy pracy, a także wykonywane obowiązki i osiągnięcia.

Wykształcenie

W tej sekcji opisz historię Twojego wykształcenia. Najlepiej jest zacząć od najwyższego posiadanego tytułu zawodowego. Napisz nazwę uczelni oraz kierunku, na którym studiowałeś. Możesz wspomnieć o temacie pracy licencjackiej lub magisterskiej, jeśli związana była z zawodem, o który się starasz.

Nie ma sensu wspominać o szkole średniej czy podstawowej, chyba że w tym momencie zakończyła się Twoja edukacja lub związana była ze stanowiskiem (np. technikum mechaniczne).

Umiejętności

W tym punkcie możesz pokazać pracodawcy, co czyni Cię idealnym kandydatem na stanowisko, o które się starasz. Nie bądź skromny i wypisz wszystko, co może zaimponować rekruterowi. Tę sekcję możesz podzielić na dwie mniejsze:

  • umiejętności twarde – są to, np.: znajomość języków obcych, posiadanie prawa jazdy, obsługa programu komputerowego. Jest to odpowiednie miejsce na chwalenie się ukończonymi kursami, szkoleniami, zdobytymi certyfikatami, medalami, odznaczeniami czy innymi nagrodami.
  • umiejętności miękkie – są to cechy Twojej osobowości, które mogą wnieść wartość do firmy. Opisz swoje mocne strony: co Cię charakteryzuje, co w sobie lubisz, np.: kreatywność, dobra organizacja, umiejętność pracy w grupie.

Zainteresowania

Opis zainteresowań nie jest obowiązkowym punktem w CV, jednak może je urozmaicić. Wybierz zajęcia, które w ciekawy sposób dopełnią Twój wizerunek profesjonalny. To pomoże odróżnić Cię od innych kandydatów.

Jak wygląda dobrze napisane CV?

Oprócz informacji zawartych w życiorysie ważny jest jego wygląd. Pamiętaj, że rekruter otrzymuje setki takich dokumentów. Zadbaj, aby Twoje CV dobrze się prezentowało i zapadało w pamięć. Na co zwrócić uwagę i o czym warto pamiętać? Poniżej wskazówki, co zrobić, aby zapewnić idealny wygląd Twojego CV.

Zdjęcie

Nie jest obowiązkowe, jednak rekruterzy przyznają, że przybliża im to postać osoby, o której czytają. Jeśli zdecydujesz się na dodanie zdjęcia, pamiętaj, że musisz wyglądać na nim profesjonalnie. Nie ryzykuj, umieszczając amatorskie zdjęcie zrobione podczas wakacji, ponieważ może to zniechęcić rekrutera. Zadbaj, aby fotografia była w jak najlepszej jakości.

Przejrzystość dokumentu

Twoje CV powinno być łatwe do przejrzenia. Początkowo rekruter poświęca temu dokumentowi kilkanaście sekund, jedynie go skanując w poszukiwaniu ważnych informacji. Im lepiej będą one zorganizowane w Twoim CV, tym łatwiej uda się je wychwycić i zainteresować czytającego.

Elementy, na które musisz zwrócić uwagę to:

  • czcionka – wybierz taką, którą łatwo się czyta i jest ogólnie dostępna (np. Arial, Verdana lub Calibri);
  • odstępy i marginesy – zastosuj odstępy między 1,15 a 1,4 oraz nie zmniejszaj standardowych marginesów;
  • kolorystyka – unikaj krzykliwej kolorystyki. Dobrze jest zastosować stonowane kolory;
  • długość dokumentu – głównie ze względów praktycznych warto zmieścić wszystko na jednej stronie A4. Masz wtedy pewność, że rekruter nie pominie kolejnej strony i nie przeoczy żadnych informacji;
  • zastosuj nagłówki – oddziel każdą sekcję widocznym nagłówkiem – to ułatwi wyszukanie konkretnych informacji.

Wskazówki, jak wyróżnić swoje CV

Podsumowując – pisząc CV, nie wystarczy podać suchych danych na swój temat. Aby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie i wyróżnić się spośród innych kandydatów, należy zainteresować rekrutera. Najlepiej, abyś zrobił to, dbając zarówno o wygląd życiorysu, jak i o jego treść. Jeśli chcesz, aby Twoje CV było wyjątkowe, zastosuj się do poniższych wskazówek:

10 zasad idealnego CV

  1. Zawsze dostosuj wysyłane CV do konkretnej oferty – unikaj oklepanych zwrotów i nieprzydatnych informacji.
  2. Pokaż swoje osiągnięcia w liczbach – to sprawi, że rezultaty Twojej pracy będą bardziej konkretne i przekonujące.
  3. Dodaj umiejętności, które Cię wyróżnią – zastanów się, co czyni Cię niepowtarzalnym kandydatem.
  4. Nie kłam – nie podawaj nieprawdziwych informacji. Zazwyczaj łatwo je sprawdzić, a kłamstwo może przekreślić Twoją kandydaturę.
  5. Sprawdź gramatykę i ortografię – jakiekolwiek błędy są niedopuszczalne.
  6. Upewnij się, że Twój życiorys nie jest ani za długi, ani za krótki – idealna długość to jedna kartka A4.
  7. Zadbaj o przejrzystość i czytelność dokumentu – zwróć uwagę na odpowiednią czcionkę, odstępy i marginesy.
  8. Zastosuj odpowiedni szablon i kolorystykę – możesz skorzystać z gotowych szablonów dostępnych w internecie.
  9. Uważaj na zdjęcie – decydując się na umieszczenie zdjęcia, upewnij się, czy wyglądasz na nim profesjonalnie oraz czy jest odpowiedniej jakości.
  10. Wybierz odpowiedni format pliku – jeśli składasz CV drogą elektroniczną, dodaj plik w formacie PDF.

Współpraca – Jobseeker.com

Reklama

W każdym wieku jest dobry czas na zmiany

Czy można przeżyć swoje życie kilka razy? Na pewno można je zmienić! O odwadze w dążeniu do autentyczności i prawdziwego szczęścia opowie Agata Igras. W tym odcinku Ela Lepianka i Agnieszka Balicka przeprowadzają rozmowę, w której odkrywają niesamowicie pasjonującą podróż przez wszystkie kontynenty aż do źródła prawdy.