Najlepszy wiek do nauki języka angielskiego

Tekst sponsorowany

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Znajomość języka angielskiego jest dzisiaj ważna zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Istnieje opinia, że im wcześniej osoba rozpocznie naukę języka, tym łatwiej będzie zapamiętywać słowa, szybciej rozwinie się jej intuicja językowa, a dalsze opanowanie języka będzie prostsze i naturalne. 

Jednak, czy to oznacza, że nie istnieją szanse na naukę angielskiego w dorosłym wieku? Wcale nie. Dokładniej omawiamy tę kwestię w naszym artykule. Wyjaśniamy także, na czym polegają cechy szczególne nauki języka angielskiego w różnym wieku, kiedy warto przyswajać tak proste rzeczy, jak kierunki świata po angielsku i po polsku, a także kiedy poświęcić czas na poznanie skomplikowanych reguł gramatycznych.

Nauka języka angielskiego od urodzenia

Wszyscy psychologowie bez wyjątku uważają, że dzieciom w wieku poniżej 5 lat nauka języka angielskiego przychodzi znacznie łatwiej niż w jakimkolwiek innym wieku. Z każdym mijającym rokiem zdolności językowe stają się mniejsze i dzieciom w wieku 13 lat jest równie trudno opanować język angielski jak dorosłym. W wieku 3 lat dziecko może opanować angielski na poziomie swojego języka ojczystego! Istnieje zatem wiele argumentów przemawiających za nauczaniem języka angielskiego od urodzenia. 

Pojawiają się również przeciwnicy takiego podejścia. Jako argumenty przeciwko nauczaniu dzieci języka angielskiego od urodzenia wymieniają: zbytnie obciążenie młodego umysłu, możliwość zaniedbania rozwoju języka ojczystego, oraz ryzyko, że dzieci, które uczą się dwóch języków od najmłodszych lat, mogą mieć problem z określeniem swojej tożsamości kulturowej. Ponadto, krytycy podkreślają, że tak wczesne wprowadzanie drugiego języka może prowadzić do płytkiego opanowania obu języków, zamiast głębokiej znajomości jednego.

Czy wystarczająca jest nauka języka angielskiego od pierwszego roku szkolnego?

Według wielu nauczycieli warto zacząć uczyć się angielskiego na poważnie w wieku 5 lat i kontynuować naukę w szkole. Uważa się, że w tym wieku dzieci opanowują wystarczającą fonetykę mowy ojczystej, mają szerokie słownictwo – wszystko to pomaga w opanowaniu języka angielskiego. Istnieją duże szanse na opanowanie języka obcego na równi z ojczystym, ale w tym celu dziecko musi przebywać w odpowiednim środowisku językowym. 

Rzeczywiście, proces nauki języka angielskiego w szkole jest bardziej „akademicki”. Jednak i tu występują minusy: jeśli lekcje są nieregularne, nie można oczekiwać dużego sukcesu. Trzeba umieć zainteresować dziecko i, co najważniejsze, nie zniechęcać go do nauki angielskiego przez wiele lat szkolnych.  

Osoby dorosłe a nauka języka angielskiego: kluczowe zagadnienia

Chociaż zdolności poznawcze dorosłych uczących się języków obcych są słabiej rozwinięte niż u dzieci, nie oznacza to, że nauka w wieku dorosłym nie jest warta zachodu. Wręcz przeciwnie. Dorosły uczeń ma jasny cel, plany na przyszłość, a przede wszystkim rozumie, dlaczego potrzebuje języka obcego. A motywacja i zrozumienie bardzo pozytywnie wpływają na efektywność nauki.

Dla uzyskania najlepszych wyników, istotne jest zrozumienie, czego oczekują i potrzebują w nauce  osoby dorosłe. A to dalekie jest od żmudnego przyswajania gramatycznych reguł. Najważniejszą rzeczą dla dorosłych uczniów jest nauczenie się mowy i rozumienie mowy innych. I to tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Gramatyka i pisownia schodzą zdecydowanie na dalszy plan.

Doskonałe warunki do nauki osób dorosłych, stworzone zostały na LiveXP. To tutaj znajdziesz najlepszych nauczycieli online, którzy dopasują zajęcia zarówno do twojego poziomu zaawansowania, jak i oczekiwań.

Ucząc osoby dorosłe języka angielskiego, należy wziąć pod uwagę specyficzne uwarunkowania takich relacji:

  • Dorośli posiadają znaczące doświadczenie życiowe (co najmniej 10 lat nauki), jednak, w porównaniu z dziećmi, ich motywacja do nauki często pozostawia wiele do życzenia. To stawia przed nauczycielem wyzwanie w postaci odpowiedniego podejścia i motywowania uczniów poprzez jasno stawiane cele.
  • Dla dorosłego ucznia autorytet nauczyciela nie jest czymś oczywistym, trzeba go sobie wypracować i na niego zasłużyć.
  • Dzięki zgromadzonemu doświadczeniu, dorośli uczniowie mogą sceptycznie podchodzić  do  różnych aspektów procesu nauczania, osobowości nauczyciela, doboru zadań, czy ich zgodności z celami nauczania. Nauczyciele powinni być gotowi na niestandardowe pytania i nietypowe reakcje.
  • Dorośli nie pozostają bierni, a w nauce dążą do zrozumienia “po co”, a nie “dlaczego”. Najważniejsze stają się dla nich praktyczne korzyści wynikające z nauki,  gdyż dorosły umysł nastawiony jest na praktyczność i funkcjonalność.
  • Mimo że dorośli przyswajają i przetwarzają informacje wolniej niż dzieci i młodzież, regularne treningi pamięci i umiejętności mogą znacznie poprawić ich zdolności do nauki, zbliżając wyniki do poziomu uczniów młodych.
  • Dorośli, przyzwyczajeni i pamiętający szkolną rutynę, podświadomie oczekują w nauczaniu  podobnego jak kiedyś podejścia. Tak naprawdę potrzebują jednak czegoś zupełnie innego – zamiast godzin teorii, zadań i ćwiczeń, przekładania ich natychmiast w praktykę.  
  • Dorośli uczniowie, uczący się języka angielskiego, opierają się zazwyczaj na swoim poprzednim doświadczeniu. Dlatego zalecane jest stosowanie modelu nauczania D. Kolba, uwzględniającego to doświadczenie podczas przygotowywania zajęć, planowania i opracowywania strategii motywacyjnych oraz pochwał.

Dlatego podczas kursów języków obcych dla osób dorosłych,  dobrze sprawdzi się komunikatywna metoda nauczania oparta na zasadzie Pareto 80/20, w której 20% czasu poświęca się na wyjaśnienie teorii i zasad, a 80% na komunikację. Prowadzony dialog na żywo toczy się z reguły w grupie obejmującej nauczyciela i kilku kursantów. Omawiają oni rzeczywiste sytuacje, projekty, zdarzenia. Celem nauczania w takim formacie, jest zgłębienie i przyswojenie gramatycznych zasad mowy poprzez natychmiastowe zastosowanie ich w praktyce. Nie od dziś wiadomo, że nauka poprzez praktykę jest najbardziej efektywna, a nabyta wiedza najlepiej utrwala się w pamięci.

Reklama

Kiedyś mężczyźni dyskryminowali kobiety himalaistki | Eliza Kubarska

Eliza Kubarska – reżyserka filmu „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa” jest dzisiaj naszą gościnią. W rozmowie z naszą redaktorką Alicją Pruszyńska opowie nam o tworzeniu filmu, a także przybliży historię himalaistki, pierwszej kobiety świata i pierwszej osoby z Polski na najwyższych szczytach ziemi.

Każdy może ADOPTOWAĆ! | Justyna Janiszewska

Czy adopcja psiaka ze schroniska i nowego właściciela zawsze musi być jak „perfect match”? Dziś przyjrzymy się pracy schroniska dla zwierząt oraz dowiemy się, jak możemy je wspierać. Naszym gościem jest Justyna Janiszewska ze Schroniska dla Zwierząt “Na Paluchu”.