Zacznijmy od zdefiniowania świątecznego ducha. Teoria zachowań konsumenckich wyjaśnia, w jaki sposób konsument stara się przeznaczyć swoje pieniądze na dostępne towary i usługi, aby można było zmaksymalizować użyteczność reprezentowaną przez zadowolenie. Duch świąteczny jest bardziej złożonym zjawiskiem niż gromadzenie dóbr, bardziej kojarzy nam się z życzliwością, dobrą wolą i altruizmem.
Kiedy odniesiemy się do Świąt Bożego Narodzenia, teoria zachowań konsumenckich łączy aspekty psychologiczne i konsumenckie, co oznacza dwa niezależne systemy oceny, w których afekt dotyczy uczuć, a poznanie obejmuje myślenie. Składnik afektu uwzględnia ideę, że emocje i uczucia są ważne, ponieważ Boże Narodzenie kultywowane jest poprzez świeckie interakcje. Jest to moment napędzany przez podekscytowanie, szczęście, dumę i nostalgię.
Komponent poznawczy opiera się na wiedzy na temat użyteczności przedmiotów konsumpcyjnych. Łącząc oba składniki, ludzie oceniają ten czas na podstawie odczuć związanych z okresem świątecznym, świętowaniem i zakupami. Duch Świąt charakteryzuje kulturę konsumpcyjną, która zazwyczaj dąży do sukcesu hedonizmu nad utylitaryzmem. Przyglądając się temu bliżej, okazuje się, że ludzie, którzy czują się zadowoleni w Święta Bożego Narodzenia, nie są zbyt zapalonymi klientami, natomiast wyczuwalne jest silne przywiązanie do rytuałów i tradycji rodzinnych.
Cały konsumeryzm związany z tym wydarzeniem wydaje się wynikać z wagi, jaką ludzie przywiązują do rzeczy materialnych, łącząc je z satysfakcją. W czasach, kiedy nietrudno znaleźć chętnych kupujących, ciężko jest nie angażować się w szalony cykl konsumpcji, na który duży wpływ ma marketing i media – a sezon dodatkowo to uzasadnia. Nasze życie opiera się na szaleńczych czasach współczesnych, wartościach i regułach, a nawet normach, gdzie sukces mierzy się zyskami ekonomicznymi, a uczucie wartością wydaną na prezent.
Jesteśmy wyraźnie odosobnieni pomimo wszystkich sposobów, w jakie się łączymy. I jesteśmy również odizolowani od siebie. W dzisiejszym zajętym świecie często jesteśmy tak pochłonięci kontaktem (za pośrednictwem telefonów komórkowych, e-maili, Facebooka, Twittera itp.), że tracimy kontakt z ludźmi i z samym sobą. Jesteśmy tak zajęci naszym kumplem iPadem, naszym iPhoneem, że prawie zapomnieliśmy, jak to jest znaleźć spokojną samotność, słuchać własnej duszy, ale i być z innymi i ich myślami.
Święta Bożego Narodzenia to najpiękniejszy i najbardziej urokliwy czas w roku. To wyjątkowa okazja do spędzenia czasu z tymi, którzy są dla nas najdrożsi. Życzę nam wszystkim, aby to nie był jedyny czas, jaki spędzamy z tymi, których kochamy. Niech wyjątkowy czas dla nas i naszych bliskich trwa przez cały rok. Najcenniejszym darem, jaki obecnie możemy dać innym, jest nasz czas.
Magicznych świąt dla wszystkich, poszukajmy ducha świąt w sercu, a nie pod choinką 🙂
HoHo