Co mówi o tobie twój makijaż?

makijaz-1

Pojęcie psychologii makijażu jeszcze nie istnieje, ale chyba powoli powinno być wprowadzane w obieg. Kreowanie własnego wizerunku przy użyciu kosmetyków kolorowych to u wielu kobiet niezbędny rytuał rozpoczynający każdy dzień. Co chcemy powiedzieć makijażem i o czym może świadczyć sposób jego wykonywania?

Jednym z ulubionych rytuałów kobiet jest codzienne wykonywanie makijażu. Charakteryzują go odpowiednio wybrana przestrzeń, do której wpadają promienie dziennego światła, a także czynności, powtarzane z dokładnością i w odpowiedniej kolejności. Bez makijażu po prostu nie wychodzi się z domu. Pobudka o zbyt późnej godzinie i niemożność wykonania go z odpowiednią precyzją, potrafi skutecznie zaburzyć plan całego dnia.

Badania naukowe udowodniły, że zdrowa skóra jest bardziej atrakcyjna, a uroda wzbudza sympatię. Ludzie pojmowani w społeczeństwie jako ładni są bardziej lubiani i przychylniej traktowani, mają większe szanse na osiągnięcie sukcesu. Makijaż to narzędzie, które podkreśla atrakcyjność fizyczną, dlatego często osoby o niskiej samoocenie nadużywają go, kompensując brak pewności siebie. Kreowanie własnego wizerunku w bardziej agresywny czy szokujący sposób świadczy o poszukiwaniu własnej drogi, lub potrzebie zwrócenia na siebie uwagi.

 
Reklama

Każda część twarzy ma wyjątkowe znaczenie, także symboliczne. Sposób, w jaki ją podkreślimy, pełni znaczącą rolę w naszej autoprezentacji. Mówi się, że oczy są zwierciadłem duszy, stąd makijaż oczu jest jednym z ważniejszych elementów całego wizerunku. Stosowanie tuszu do rzęs i podkreślanie brwi sprawia, że oprawa oka staje się wyrazista, a oczy optycznie wydają się większe, pełne energii, bystre. Duże oczy w opinii psychologów kojarzone są z takimi cechami jak wierność czy prawdomówność, ale także ciekawość – w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Dodają wigoru i kojarzą się z młodością, podobnie jak kobiece policzki podkreślone różem. Ten efekt w makijażu dodaje świeżości, lekkości, odejmuje lat. Wysokie czoło, świadczące o mądrości, zadarty nos u „zarozumialców”, czy „zacięte” usta u zdystansowanych to tylko niektóre z wizualnych cech człowieka. Inną kwestią jest, czy nasze cechy wizualne zawsze pokrywają się z cechami osobowości?

Usta to najbardziej zmysłowa część twarzy, a ich makijaż może mieć ogromny wpływ na  codzienne życie. Kobiety prowadzące szkolenia bądź konferencje, często malują je na wyrazisty kolor. Wybierają eleganckie odcienie karminowej czerwieni lub tej ciemniejszej, jak kolor wina z Bordeaux. W zależności od typu urody popularny jest także cynober bądź eozyna, a wszystko po to, aby dosłownie podkreślić co mają do powiedzenia. Mocny akcent na usta sprawia, że jest się traktowanym poważniej, słuchanym z uwagą, a odbiorca bardziej skupia się na tym, co nadawca chce mu przekazać. Równie ważna jest dbałość o skórę twarzy i jej okolic. Ten popularny w Korei rytuał, dotyczy zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Przesuszone płaty skóry, cienie pod oczami, zaczerwienienia czy też cera problematyczna (trądzik, zapalenia skórne itp.) mogą świadczyć o niechlujności, a nawet sugerować brak profesjonalizmu. 

Wygląd ma znaczenie, a pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Nieprzywiązywanie wagi do własnego wizerunku często skutkuje utratą ważnych kontaktów biznesowych czy brakiem sukcesów w życiu prywatnym. Ludzka wrażliwość estetyczna także ma swoje granice. Jeśli skóra nie prezentuje się w odpowiedni sposób, może to skutkować utratą wiarygodności, a partnerzy życiowi czy biznesowi, kolokwialnie i dosłownie mówiąc, nie będą już mogli na to patrzeć.

 

***

Kasia Wrona – wizażystka, wykładowca makijażu oraz autorka bloga Make-up Manufacture. Absolwentka wielu prestiżowych szkół w Polsce i Los Angeles. Pracuje przy pokazach mody, sesjach zdjęciowych i na planach, ale kreuje także makijaże klientów indywidualnych. Jej prace znajdziecie w magazynach, reklamach, telewizji. Na co dzień wykłada w krakowskiej szkole. Po godzinach uwielbia czytać, a także pisać o makijażu i trendach.

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin