Tradycyjna wiecha na pirsie zachodnim. Lotnisko rozbudowuje terminal pasażerski

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy buduje pirs, który będzie przedłużeniem istniejącego terminalu pasażerskiego T2 w kierunku zachodnim. Inwestycja jest realizowana zgodnie z planem. Prace prowadzi Korporacja Budowlana DORACO. Zaczęły się jesienią ubiegłego roku, a mają zakończyć w IV kwartale 2021 roku.

„Rozbudowujemy terminal po to, by w przyszłości obsłużyć naszych pasażerów, którzy niewątpliwie do nas wrócą w perspektywie roku lub dwóch. Nasze miasta i nasz region będą się rozwijać bez względu na to, kiedy zakończy się pandemia koronawirusa. Konieczna jest infrastruktura, przygotowana do obsługi tych rosnących i rozwijających się miast. Taką infrastrukturą jest lotnisko, a najważniejsze w nim miejsce to terminal, w którym będą obsługiwani pasażerowie. Nie należy obawiać się tych czasów, w których żyjemy, należy patrzeć w przyszłość i wierzyć w to, że za chwilę wrócimy do normalności. Budowa terminalu przebiega rewelacyjnie, ponieważ terminowo. Mieścimy się też w kosztach, które sobie założyliśmy. W trakcie szalejącej pandemii to, co nam bardzo dobrze wychodzi, to jest właśnie budowa pirsu” – powiedział Tomasz Kloskowski Prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Z powodu pandemii i związanych z nią ograniczeń, w małym gronie i bez udziału gości, budujący pirs zawiesili tradycyjną wiechę, która symbolizuje zakończenie budowy najwyższego punktu obiektu.

„Realizacja pirsu zachodniego Portu Lotniczego w Gdańsku, znalazła się w momencie, w którym tradycyjnie na budowie zawieszona zostaje wiecha. Mimo trudnej sytuacji spowodowanej pandemią koronawirusa wszystkie działania realizowane są planowo. Obiekt osiągnął właściwą wysokość, trwają prace związane z pokryciem dachowym, a przed nami roboty wykończeniowe, wśród których najbardziej widoczne, bo nadające charakter nowemu budynkowi, są prace fasadowe. Równie istotne są działania związane z montażem wszelkich instalacji elektrycznych, teletechnicznych i sanitarnych” – powiedział Karol Zduńczyk Prezes Zarządu DORACO.

„Wielkie brawa dla ludzi, którzy budują pirs, zarówno po stronie wykonawcy, jego podwykonawców, kierowników budowy i menadżerów projektu, brawa także dla pracowników Portu Lotniczego Gdańsk, w tym kierownika inwestycji i wielu inspektorów” – dodał Tomasz Kloskowski.

Aktualnie na budowie pirsu kończy się montaż dachu. Montowana jest też konstrukcja fasady północnej i południowej budynku. Wewnątrz trwają roboty murarskie i tynkarskie. Wykonywana jest izolacja termiczna w kanale technicznym, montowane kanały wentylacyjne i trasy kablowe instalacji elektrycznych i teletechnicznych. Układane są instalacyjne sanitarne. Wykonawca stawia konstrukcje stalowe szybów windowych i łączące budynek pirsu z zewnętrznymi klatkami, a także stalowe schody wewnętrzne. Ponadto demontowana jest ściana obecnego terminalu pasażerskiego w miejscu, w którym zostanie on połączony z nowym pirsem. Wykonywana jest też podbudowa betonowa pod drogi i place, położone wokół obiektu. W ramach inwestycji DORACO realizuje szereg prac w istniejącym terminalu pasażerskim. Trwa m.in. przebudowa systemu bagażowego. W dalszym etapie wykonawca będzie montował szkło w świetlikach dachowych nowego pirsu i na fasadzie oraz ruchome schody. Kontynuowane będą też prace przy instalacjach sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych oraz roboty wykończeniowe przy izolacji termicznej, tynkach i posadzkach.

Kalendarium inwestycji:

20 sierpnia 2019 – rozstrzygnięcie przetargu i wybór wykonawcy Korporacji Budowlanej DORACO

15 października 2019 – podpisanie umowy z wykonawcą

5 czerwca 2020 – uroczyste podpisanie aktu erekcyjnego i wmurowanie kamienia węgielnego pod pirs

grudzień 2020 – zawieszenie wiechy

IV kwartał 2021 roku – planowane zakończenie inwestycji

Po rozbudowie terminalu pasażerskiego Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni (teraz jest ok. 45 tys. m kw.). W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, podróżujący do krajów non-Schengen, część nowego obiektu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen.

Podstawowe zmiany parametrów po wybudowaniu pirsu:

– centralny punkt kontroli bezpieczeństwa – zwiększenie liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
– punkty odprawy paszportowej, odloty – zwiększenie przejść z 6 do 10
– gate’y odlotowe – zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30
– punkty odprawy paszportowej, przyloty – zwiększenie przejść z 8 do 12
– odbiór bagażu – zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9

Reklama