Dlaczego Polacy szukają informacji o zdrowiu w internecie?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wbrew temu, co myśli wielu lekarzy, powody są inne, niż ten, że Polacy chcą samodzielnie się leczyć na podstawie znalezionych w Internecie informacji. Główne powody to wygoda i oszczędność czasu, sprawdzenie opinii i informacji o specjaliście, sprawdzanie objawów oraz chęć dowiedzenia się więcej o chorobie.

Dlaczego internet jest pierwszym źródłem wiedzy medycznej?

Mamy łatwy i szybki dostęp do internetu, czyli do dużej ilości informacji o zdrowiu, objawach, chorobach terapiach i specjalistach. W internecie jesteśmy anonimowi. Nie musimy przed nikim ujawniać naszych problemów zdrowotnych. Czasami, gdy ktoś bliski choruje, potrzebujemy zwiększyć naszą wiedzę, aby lepiej pomagać. Możemy również zapoznać się z wiedzą i doświadczeniami innych osób mających te same problemy zdrowotne.

Rozwój medycyny, nowe terapie i leki powodują, że nie każdy specjalista jest na bieżąco z aktualnym stanem wiedzy. Internet daje Polakom możliwość dotarcia do najnowszej wiedzy medycznej i najlepszych specjalistów. Portale medyczne, grupy dyskusyjne i grupy na Facebooku dają na dostęp do informacji o specjalistach i możliwość zapoznania się z efektami ich leczenia i efektami zabiegów.

Blisko, co czwarty Polak umawia wizyty u specjalisty z wykorzystaniem dedykowanych aplikacji, wybierając dogodny dla siebie termin i miejsce. Zwiększa się również liczba osób odbierających swoje wyniki badań online.

Trudne sytuacja, gdy musimy poznać się z chorobą

Jeżeli słyszymy diagnozę, to chcemy dowiedzieć się więcej o swojej chorobie. Czy to coś poważnego? Jakie przebiega choroba? Czy są inne metody leczenia, niż zaproponowana przez specjalistę i wiele innych pytań pojawia się w naszej głowie. Odpowiedzi szukamy, wpisując pytania w przeglądarkę.

Krótki czas przeznaczony na konsultacje nie daje możliwości omówienia w gabinecie wszystkiego, co wiąże się z aktualnym stanem zdrowia pacjenta. Kilka minut to za mało na swobodną rozmowę i udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania.

Informacji zamieszczone w sieci są różnej jakości. Odnalezienie tych wiarygodnych nie jest proste. Giną w gąszczu artykułów zawierających nieprawdziwe lub nieaktualne informacje, opatrzonych chwytliwymi tytułami lub pisanych w taki sposób, aby uwiarygodnić jakieś “cudowne, proste i skuteczne”, rozwiązanie.

Na szczęście rośnie świadomość użytkowników, co do wiarygodności zamieszczanych informacji w internecie oraz potrzeby ich weryfikacji. Rośnie również liczba specjalistów, którzy w przystępny sposób, wykorzystując możliwości mediów społecznościowych, edukują pacjentów. Niestety nadal jest to niewielki odsetek ogółu medyków.

Gdzie pacjenci szukają wiedzy, informacji o usługach medycznych, zdrowiu i dostępnych terapiach?

Wszyscy potrzebujemy edukacji zdrowotnej

Promocja zdrowia to dzielenie się wiedzą z pacjentami, wyjaśnianie jak przebiega zabieg, informowania o usługach medycznych oraz tym wszystkim, o co pytają pacjenci. To, w jaki sposób specjaliści przekażą swoją wiedzę o zdrowych nawykach, profilaktyce, leczeniu i chorobach zależy od ich inwencji twórczej i kreatywności.

Gdzie pacjenci szukają wiedzy?

Najpopularniejszymi formami dzielenia się wiedzą lekarzy z pacjentami, są:

  1. Blogi, czyli zbiory artykułów na stronie internetowej lekarza, kliniki lub placówki medycznej. Poza oczywistą korzyścią z budowania wizerunku eksperta przez autora, który pisze artykuły, jest to też świetny sposób na pozycjonowanie strony internetowej. Za blog możemy również uznać posty publikowane na Facebooku i Linkedin oraz materiały zamieszczane na Instagramie.
  1. Portale medyczne – serwisy ze zbiorem artykułów o szerokiej tematyce medycznej.
  1. Videoblogi, najczęściej kojarzone z własnym kanałem na YouTube, gdzie twórca umieszcza nagrane filmy. Aktualnie możemy przyjąć, że filmy (wideo) są dominującą formą, dzielenia się wiedzą z pacjentami, również w mediach społecznościowych.
  1. Media społecznościowe – Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin, gdzie można publikować filmy, teksty (z wyjątkiem TikTok, który skupia się na filmach) i zdjęcia.
  1. Grupy na Facebooku i fora internetowe, gdzie można dzielić się wiedzą uczestnicząc w dyskusjach. Raczej dla ludzi i niebiańskiej cierpliwości i silnych nerwach.

Pacjenci potrzebują rzetelnej wiedzy 

W opracowaniu wyników badania CBOSu* czytamy “Bloga, w tym także wideobloga, lub własną stronę prowadzi czterech na stu internautów (4%, czyli trzech na stu spośród ogółu badanych). Relatywnie więcej prowadzących klasyczne blogi lub wideoblogi jest wśród internautek niż internautów (6% wobec 2%).”

Popularność blogów utrzymuje się na stabilnym poziomie od wielu lat – czyta je co trzeci korzystający z internetu, czyli 30% internautów w Polsce.*

Jeszcze mniej jest lekarzy i specjalistów, którzy zamieszczają regularnie w sieci treści o charakterze medycznym i edukacyjnym. Taka działalność lekarzy i specjalistów pozytywnie wpływa na ich wiarygodność i rozpoznawalność, a co za tym idzie na zwiększoną ilość pacjentów i możliwości rozwoju zawodowego.

Dodatkowo lepiej wyedukowany pacjent lepiej rozumie swoją sytuację zdrowotną i może bardziej świadomie współdecydować o procesie leczenia.

Edukacja pacjentów 3.0 – jaka forma jest najskuteczniejsza?

Pacjent w roku 2022 oczekuje dostarczania nowych informacji i tradycyjnych mediów w formie online. Szybciej zmienia się forma zdobywania informacji niż nawyki Polaków.

Tradycyjną telewizję i prasę zastępują telewizją online i internetowymi portalami formacyjnymi, szczególnie atrakcyjne pod tym względem są portale medialne takie jak Anywhere.pl. Na portalach medialnych jest coraz więcej programów i materiałów związanych z medycyną, na przykład Mój Znajomy Lekarz.

Znajduje to potwierdzenie w badaniach prowadzonych przez CBOS. Liczba osób, które oglądają online filmy seriale, telewizję i inne materiały wideo to blisko 57% badanych polaków. 

“Jeszcze większa jest skala czytelnictwa internetowych portali informacyjnych, które deklaruje 82% użytkowników internetu (czyli 63% ogółu badanych). Podobnie jak w przypadku gazet, wyróżniają się tu respondenci najlepiej wykształceni (90%).”

*Żródło: Korzystanie z internetu w 2022 roku  https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_077_22.PDF

***

Paweł Jędrzejewski, 

prowadzący Mój Znajomy Lekarz, konsultant ds. marketingu medycznego w Imagemed.

Reklama

Kiedyś mężczyźni dyskryminowali kobiety himalaistki | Eliza Kubarska

Eliza Kubarska – reżyserka filmu „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa” jest dzisiaj naszą gościnią. W rozmowie z naszą redaktorką Alicją Pruszyńska opowie nam o tworzeniu filmu, a także przybliży historię himalaistki, pierwszej kobiety świata i pierwszej osoby z Polski na najwyższych szczytach ziemi.

Każdy może ADOPTOWAĆ! | Justyna Janiszewska

Czy adopcja psiaka ze schroniska i nowego właściciela zawsze musi być jak „perfect match”? Dziś przyjrzymy się pracy schroniska dla zwierząt oraz dowiemy się, jak możemy je wspierać. Naszym gościem jest Justyna Janiszewska ze Schroniska dla Zwierząt “Na Paluchu”.