Jak sprawnie przejść kontrolę bezpieczeństwa na lotnisku

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Niezależnie od tego, czy podróżujemy z bagażem rejestrowanym, czy jedynie bagażem podręcznym, przed wejściem do samolotu, na każdym lotnisku musimy przejść kontrolę bezpieczeństwa. Jak należy się do niej przygotować i na co zwrócić uwagę, aby przebiegła szybko i sprawnie?

W przypadku odprawy na lotnisku udaj się do stanowisk odprawy bagażowo-biletowej (check-in) zlokalizowanych w głównej hali terminala pasażerskiego. Informacja o stanowiskach prowadzących odprawę na dany rejs widoczna jest na monitorach systemu informacyjnego. Odprawy rozpoczynają się na ok. 2 godziny przed godziną odlotu, zależnie od warunków ustalanych przez przewoźników. Po podejściu do stanowiska check-in Agent Obsługi Pasażerskiej poprosi o potwierdzenie rezerwacji i dokument tożsamości (lub inne dokumenty, jeżeli są wymagane) oraz nada bagaż (tzw. rejestrowany). Otrzymasz też kartę wstępu do samolotu (kartę pokładową, czyli boarding pass/card) z potwierdzeniem nadania bagażu. Jeżeli dokonałeś wcześniej odprawy on-line i nie nadajesz bagażu rejestrowanego, z wydrukowaną kartą pokładową oraz bagażem podręcznym udaj się bezpośrednio do kontroli bezpieczeństwa.

Przed przystąpieniem do właściwej kontroli bezpieczeństwa, każdy pasażer przechodzi tzw. kontrolę dostępu, podczas której przedstawiamy pracownikowi lotniska bilety na dany lot (w wersji papierowej lub elektronicznej) wraz z dokumentem potwierdzającym naszą tożsamość (paszport lub dowód osobisty). Kontrola bezpieczeństwa przed wejściem do hali odlotów ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu lotniczego. Przeprowadzają ją operatorzy kontroli bezpieczeństwa ze Służby Ochrony Lotniska. Za pomocą skanowania sprawdzany jest bagaż podręczny pasażerów, który należy umieścić na taśmie urządzenia rentgenowskiego. Do znajdujących się przed stanowiskami kontroli pojemników należy włożyć:

  • okrycie wierzchnie
  • zawartość kieszeni
  • zegarek
  • pasek od spodni/sukienki
  • telefon komórkowy
  • inne urządzenia elektroniczne

Operatorzy kontroli bezpieczeństwa mogą także poprosić pasażera o zdjęcie obuwia, które również umieszcza się w kuwecie na taśmie. Płyny w pojemnikach o maksymalnej objętości 100 ml/100 g należy włożyć do zamykanej, przezroczystej torebki plastikowej o objętości do 1 litra. W czasie prześwietlania bagażu operator prosi pasażera o przejście przez bramkę do wykrywania metali. Podczas kontroli należy bezwzględnie wykonywać instrukcje operatora. Następnie, należy zabrać sprawdzone przedmioty (pod warunkiem dopuszczenia na pokład samolotu) oraz bagaż podręczny.

UWAGA! Decyzję o niedopuszczeniu przedmiotu na pokład samolotu podejmuje funkcjonariusz lub operator dokonujący kontroli bezpieczeństwa, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych. Każdy przedmiot, jak również zachowanie pasażera, które wzbudzą podejrzenie kontrolera, mogą skutkować odmową przyjęcia danego przedmiotu lub pasażera na pokład samolotu.

Reklama

Lotnisko w Gdańsku pobiło wiele rekordów w 2024 roku | Tomasz Kloskowski

Piotrek Bozyk w kolejnym odcinku swojego programu #Boarding. Tym razem na kanapie w studio #anywhereTV gości Tomasza Kloskowskiego – prezesa zarządu Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Wspólnie dowiemy się jakie rekordy pobiło lotniska w roku 2024, a było tego sporo. Ponadto omówimy wyzwania przed którymi stanął port i plany na kolejny rok.

Mateusz przejmie Akademię Pana Kleksa?! | Sebastian Stankiewicz

Kończymy tydzień z hukiem! Kinga Burzyńska tym razem gości u nas Sebastian Stanki Stankiewicz. W rozmowie przyjrzymy się jego dotychczasowym projektom, planom na przyszłość, a także porozmawiamy o wyczekiwanej produkcji „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”, której premiera zaplanowana jest na 2025 rok!