Wciąż próbujemy odnaleźć się w “nowej normalności” i dziś bardziej niż kiedykolwiek nie możemy przewidzieć, co przyniesie przyszłość. Ale jest coś, co z łatwością możemy przewidzieć – trendy w modzie. Enjoy the list!
Jelly shoes
Ostatnio popularne w 2010 jako część “American apparel look”. Wróciły z przytupem już w lutym 2021, w kolaboracji Mellissa x Lazy Oaf. Latem tego samego roku, kiedy Gucci wydał gumowe sandały na platformie, nikt już nie miał wątpliwości. Na polskim modowym podwórku prym wiodły Crocsy i Kuboty, przy czym szczególnie ten pierwszy brand wykazał się kreatywnością, idealnie wpasowując się w potrzeby Gen Z ironicznie wysoką platformą i możliwością customizacji butów poprzez piny.
Lita boots
Jeśli masz 20-30 lat, na pewno pamiętasz z dzieciństwa Lita Boot Jeffrey’a Campbella, nawet jeśli w tym momencie sama nazwa nic ci nie mówi. Nosiły go takie nastoletnie gwiazdy, jak Demi Lovato czy Taylor Swift. Każdy, kto miał Tumblera, prędzej czy później posiadał te buty. Stanowią połączenie platform lat 70’ i combat boots lat 80’.
Ballet flats
Chociaż profesjonalne baletki do tańca istnieją od stuleci, ich modowy odpowiednik to stosunkowo nowa inwencja. Osobiście pamiętam je z dzieciństwa tylko z zakrwawionych kostek i odcisków na palcach, ale ich modernistyczne wersje naprawdę przykuwają wzrok.
Unique shoes
Czasy nudnych butów się skończyły. W 2022 dziwaczność jest na pierwszym miejscu. Spodziewaj się niekonwencjonalnych obcasów, nieużytkowych wycięć, niedopasowanych par i możliwości customizacji na coraz wyższym poziomie. Mają one opowiadać historię i przyciągać spojrzenia na ulicy. In the name of funkiness.
Barbie bags
Wraz z upowszechnieniem “kid core”, na popularności zyskują małe, wyglądające jak zabawkowe torebki, przywołujące wspomnienia dzieciństwa. Statement bags bawią się nie tylko kolorem i kształtem, ale też materiałami. Wyglądają jak wyciągnięte z kreskówki i są esencją kampu. Będziesz widzieć coraz więcej hiperrealistycznych toreb wyglądających jak telefony, paczki makaronu, pluszaki. Pośród nich największy boom przeżywa heart bag – infantylna torebka w kształcie serca.
Box bags
Zrobione z drewna, skóry lub plastiku – choć proste w formie, ekstremalnie modne i luksusowe w wykończeniu. Oczywiście z możliwością dostosowania ich pod siebie dodatkami DIY.
Vintage beaded bags
Styl wiktoriański, popularny także w latach 20’, 50’ i 90’. Cenione za unikatowość, luźną formę i precyzyjne, ręczne wyszycia. Jako jeden z niewielu trendów od początku popularności nie zmienił swojej formy, a jeśli chcesz go wypróbować – wystarczy, że udasz się do najbliższego vintage shopu. Ich ilość na rynku jest prawdziwie nieograniczona.
Drop waisted silhouettes
Sylwetka z 10’ w stylu Paris Hilton, Kate Moss czy Ashley Tisdale miała podkreślać szczupłość, a szczególnie eksponować płaski brzuch. Z tego powodu naturalna linia talii została przeniesiona na wysokość bioder – fakt, że obserwujemy powrót spodni z niskich stanem czy spódnic o obniżonym stanie, może świadczyć o tym, że po raz kolejny przesuwamy społecznie standardy piękna w nieco innym kierunku.
Empire waist
Obwiniaj za to serial “The Bridgertons”, a także styl lat dwutysięcznych i zapożyczenia z lat 60’. Ta sylwetka, która charakteryzuje się odcięciem tuż pod biustem, kreuje iluzję optyczną prostszej, wyższej, bardziej płaskiej figury. W 2022 r. trend ten ewoluuje bardziej w stronę estetyki baby doll, a więc zamiast prostej, długiej sukienki widać moc falbanek i kokardek.
Jumpsuits
Na przestrzeni dekad służyły głównie jako ubranie robocze. Jeśli nie przemawia do Ciebie workwear, możesz spróbować noszenia bardziej przylegających catsuits i bodysuits – nieodzownie kojarzących się z kobiecą siłą, elegancją i seksownym bossy lookiem.
Cutouts
Chociaż współczesne prądy alternatywne lubią przypisywać sobie wycięcia i strategiczne przesunięcia/asymetrie, trend ten był częścią mainstreamu od dekad. Popularne dzisiaj koszulki, sweterki i longsleeve’y z dziurami w nieoczekiwanych miejscach odnoszą się do strojów wieczorowych z lat 40’ i wycięć typu “keyhole”, a także dramatycznych, okrągłych wycięć w futurystycznych wizjach z lat 60’ czy tych na brzuchu, popularnych w czasach disco – latach 70’.
Fashion gloves
Rękawiczki nigdy jeszcze nie były tak popularne przez wzgląd na higienę i bezpieczeństwo, jak w ostatnich dwóch latach. Moda, jak zwykle, odpowiada na potrzeby i nastroje społeczne – będziemy zauważać wzrost popularności tego akcesorium, jednak jego modowa odmiana będzie coraz mniej praktyczna, a bardziej ozdobna i wyszukana.
Neckties
W 00’, kiedy rozkwitała popularność poppunku, a gwiazdami stawały się Avril Lavigne czy Hayley Williams, noszenie krawatów przez kobiety znów stało się modne. Sama mam wzorzysty krawat na zdjęciu klasowym z piątej klasy podstawówki. W dobie powrotu do mody początku XXI wieku krawaciany trend jest nieunikniony.
Statement hats
Skoro #y2k powraca pełną parą, nie zdziwiłoby mnie, gdyby w nowej odsłonie powróciło także akcesorium, o którym mało się mówi, jednak jest kluczowe dla mody lat 00”. Mowa oczywiście o nakryciach głowy, takich jak kaszkiety, berety, bucket haty czy bejsbolówki.
Hairbows
Innymi popularnymi w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku akcesoriami były duże spinki, ozdobne wsuwki, opaski, bandany i klipsy do włosów. Jako że w ostatnich latach niezaprzeczalnie wróciły do łask, nie zdziwiłabym się, gdybyśmy coraz chętniej nosili we włosach także ironicznie przeskalowane kokardy.
Balaclavas
Bez problemu kupisz teraz w Zarze kolorową balaclavę, która jest jednocześnie alternatywą dla czapki i szalika. Look, w którym wyglądasz, jakbyś właśnie miał obrabować bank, to także trendy synteza pocovidowej rzeczywistości, w której zasłanianie ust i nosa nie jest kwestią wyboru. Dziś eksperymentalny knitwear przejawia się też w prześwitujących, dzierganych sukienkach czy czapkach z uszami.
Bloomers
Czyli udoskonalone, jeszcze bardziej ozdobne i irracjonalnie bufiaste bike shorts. Kolejne odwołanie do czasów edwardiańskich, czyli mody dokładnie sprzed stu lat. Widzę je w dziewczęcych połączeniach z niewymagającym, alternatywnym retro lookiem.
Plaid
Krata, która rokrocznie zyskuje na popularności jesienią, teraz podbija sektor odzieżowy w każdym sezonie – nie tylko jako print na minispódniczkach. Będziesz widzieć ją w coraz bardziej odważnych liniach i eksperymentalnych formach… także pod postacią op artowej, psychodelicznej szachownicy.
Velvet
W okolicach lat 2010 sieciówki chętnie wykorzystywały aksamit do produkcji crop topów, sukienek i spódnic, jednak współczesna odsłona będzie bardziej elegancka i romantyczna. Wpasowuje się to w myśl wiktoriańską i popularne już od jakiegoś czasu duże kołnierze, długie rękawiczki, asymetryczne rękawy, niskie stany oraz bufiaste fasony.
Fur coats
Płaszcze z futrzanymi wykończeniami, futrzaste rękawiczki i kapelusze, ocieplacze a nawet elementy ozdobne torebek – oczywiście ze sztucznego futra – powrócą na dobre. Cóż, zeszłoroczny remake “Cruelli” idealnie wpasował się w swoje czasy.
Puffers
Jeśli choć trochę śledzisz modowe wydarzenia i trendy, twojej uwadze na pewno nie umknęły puchowe kurtki o długości do pępka. Będziesz obserwować także puffersowe spodnie, kurtki, akcesoria czy bezrękawniki, szczególnie w futurystycznych i androgenicznych odsłonach.
Feathers
Tak, jak dziesięć lat temu świat zakochał się w ćwiekach, w najbliższym czasie będzie wzdychał za piórami, frędzlami i cekinowymi wykończeniami. Embrace the fluff!
Statement tights
Kobiety nosiły rajstopy i pończochy od wieków, czasem w celach użytkowych, innym razem podążając za oczekiwaniami społeczeństwa. W latach 20’ kobiety odkryły je po raz pierwszy i nabrały one znaczenia również w sensie modowym. W czasie drugiej wojny światowej, z powodu braku nylonu, a w efekcie wstrzymania produkcji rajstop, kobiety malowały na ciele imitacje rajstop kredkami do oczu. Dziś uciekamy w kolory i szalone wzory, a tendencja ta znajdzie swoje odzwierciedlenie także w designie rajstop.
Gemstones & jewels
W najbliższych sezonach wszystko będzie wysadzane kryształkami. Nie zdziw się, kiedy na ulicy masowo zaczniesz zauważać koszulki z mini klejnotami, układającymi się w delfinki, tribale czy Hello Kitty. Ozdobna biżuteria pojawi się też jako detal obuwniczy.
Możesz znać niektóre z tych trendów – to znaczy, że jesteś na bieżąco 😉 Nie czuj się zmuszonx do podążania za nimi – inspiruj się, ale przede wszystkim pamiętaj, kim jesteś. Chwilowy trend konsumencki trwa czasem tak krótko, że nie warto wydawać na niego pieniędzy, szczególnie w obiegu fast fashion.
Ada Piotrowska