
Autor: Paweł Poręcki
Każdego dnia jestem bombardowana proponowanymi ubraniami, gadżetami czy elementami dekoracji, które według algorytmu powinny mi się spodobać. Szczególnie teraz, gdy mamy sezon wyprzedaży i promocji. Na niektóre zerkam mimochodem, by za kilka sekund o nich zapomnieć, inne to trafione perełki, które dodaję do swojej listy życzeń. Gdy już tam trafią, bywa różnie – albo kupuję je od razu, albo potrzebuję dłuższej chwili na zastanowienie się czy ta rzecz aby na pewno jest mi potrzebna. I tak przeglądając Listę Życzeń w aplikacji jednej z sieciówek, wpadłam na pomysł napisania tego tekstu – a co, gdybym odniosła tę kwestię do świata technologii? Jakie cechy smartfona znalazłyby się na mojej liście życzeń? I czy inne Polki mają podobne zdanie do mojego? Tekst oparłam na badaniu zrealizowanym przez ARC Media i Opinia na zlecenie OPPO.
Lista życzeń
– cechy smartfona, które są dla mnie kluczowe
No. 1. Po pierwsze pojemna bateria!
Próbowałam wyrobić sobie pewien nawyk – jest ranek, otwieram oczy i smartfon nie znajduje się od razu w mojej ręce. Oczywiście w celu scrollowania social mediów czy wiadomości, a nie tylko zerknięcie na godzinę. Jednak to jest silniejsze ode mnie. Nie będę ukrywać, że smartfon to mój codzienny kompan od wczesnych godzin porannych. Przy śniadaniu, w pracy i w czasie wolnym – „Zawsze tam gdzie Ty”, powtarzając za Lady Pank. Ale jak pokazało badanie, nie jestem w tym sama – blisko 3/4 kobiet przyznało, że praktycznie nie rozstaje się ze smartfonem lub korzysta z niego kilka godzin dziennie.
Nie powinno Was więc zdziwić, to, co teraz napiszę. Kluczowa dla mnie jest pojemna bateria. Długi czas pracy na baterii daje mi swego rodzaju komfort psychiczny. Dobrze jest mieć tę świadomość, że robiąc zdjęcia do artykułu czy szybki research w drodze na spotkanie, smartfon mi się szybko nie rozładuje. A jak tam u przebadanych Polek? Podobnie jak u mnie – dla 77% z nich pojemna bateria jest najważniejszą kwestią.

Autor: Paweł Poręcki
No.2. Jakościowe zdjęcia w każdej sytuacji
Mając smartfon przy sobie niemal 24 godziny na dobę, nadarza się wiele okazji, gdy potrzebuję lub po prostu chcę zrobić zdjęcia dobrej jakości. Lekarstwo na miłość – mural na przy ul. Kajetana Koźmiana 6, starsza pani sprzedająca kwiat na „Patelni” czy chłopak grający na saksofonie na Placu Zamkowym. To tylko kilka momentów, w których mam ochotę wyciągnąć smartfon z kieszeni.

Źródło: pl.pinterest.com
Link: https://pl.pinterest.com/pin/448952656579273036/
Zatem do czołówki mojej listy życzeń trafia dobry aparat fotograficzny – to też jeden z najistotniejszych aspektów (71 proc.), na jakie zwracają uwagę badane kobiety, decydując się na nowy smartfon. W dobie coraz popularniejszego TikToka czy IG Reels równie ważne jest dla mnie możliwość nagrywania wideo na wysokim poziomie. Tym bardziej, że nie noszę ze sobą kamery czy lustrzanki.

Autor: Paweł Poręcki
No.3. Ładny design
Nie będę ukrywać. Design jest dla mnie ważny. Mimo że w życiu blisko mi do minimalizmu, przy wyborze koloru obudowy smartfona jest zgoła odmiennie. Podobają mi się kolorowe obudowy. Im odważniejsze tym lepiej. Nie pogardzę też gradientem, czyli przejściem tonalnym kolorów. Smartfon noszę wówczas w nieprzezroczystym etui. Skoro design jest tak ładny, szkoda mi go ukrywać przed światem. 😉
Ku mojemu zdziwieniu, gdy analizowałam wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie OPPO, okazało się, że kobiety wolą klasyki. A konkretnie kolor czarny – ten wskazało najwięcej badanych, bo 25 proc. Zaraz za nim – niebieski (20 proc.). Można zatem stwierdzić, że kobiety chętniej wybierają stonowany kolor obudowy, a rzadziej decydują się na odważne warianty. Zatem jestem w mniejszości, jeśli chodzi o wybór koloru.

Autor: Paweł Poręcki
Podsumowując, pojemna bateria, dobry aparat fotograficzny i fajny design to cechy smartfona, które są dla mnie szczególnie ważne. Marka OPPO rzuciła mi wyzwanie – zabierz smartfon OPPO na miasto i na wieś, a następnie sprawdź czy ma cechy, które znalazły się na Twojej liście życzeń. Także już niedługo spodziewajcie się kolejnej części tego artykułu.
Metodologia
Tekst został napisany w oparciu o badanie pt. „Drivery zakupu smartfona. Design a użyteczność – czego chcą polscy użytkownicy smartfonów?”, które zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie OPPO w czerwcu 2022 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). W badaniu wzięły udział osoby w wieku 18-55 lat, podsiadające smartfona na własny użytek i regularnie z niego korzystające. Osoby zakwalifikowane do badania musiały chociaż raz dokonać zakupu smartfona na własny użytek oraz być decyzyjne w zakresie wyboru smartfona na własny użytek. Liczebność próby wynosiła 1000 osób (w sumie kobiet i mężczyzn).