ANYWHERE          TV

#ZrównowżONA. Czym właściwie jest zrównoważona moda i dlaczego jest tak ważna?

zrownowazONA-

Branża mody to jedna z tych gałęzi przemysłu, które mają największy wpływ na środowisko naturalne oraz życie człowieka. Wieloaspektowość tego zagadnienia pokazuje, jak trudno w tej branży o “równowagę”, zarówno od strony biznesowej, jak i od strony konsumenta. Jak nie pogubić się w tym natłoku informacji i obrać najlepszą drogę dla siebie? O tym w nowym cyklu #zrównoważONA.

Choć termin zrównoważona moda początkowo dotyczył głównie przekazywania części dochodów ze sprzedaży produktu na cele charytatywne, teraz ruch nabrał rozpędu, a jego wielowymiarowość dotyczy między innymi stosowania przyjaznych środowisku materiałów i odpowiedzialnych społecznie metod produkcji. I to ten temat chcielibyśmy przybliżyć w naszym cyklu.

Zrównoważony rozwój został zdefiniowany jako rozwój, który zaspokaja obecne potrzeby konsumenckie i biznesowe bez uszczerbku na możliwościach i potrzebach przyszłych pokoleń.

Zgodnie z tą definicją moda, która ma mniejszy wpływ na środowisko już na etapie projektowania, po produkcję i konsumpcję odzieży, to moda ekologiczna lub moda zrównoważona. Obejmuje wydłużenie żywotności odzieży, recykling i wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu.

 
Reklama

Moda etyczna koncentruje się na środowisku, ale także na społecznym wpływie branży modowej. Zwraca uwagę na bezpieczeństwo i warunki pracy – szczególnie na wykorzystywanie do jej wykonywania dzieci, płacę niewystarczającą na utrzymanie oraz przymus pracy w przemyśle. Pod uwagę brane są nie tylko prawa pracy, moda etyczna wykracza poza przepisy i stara się wywołać rozgłos i świadomość wśród ludzi na temat sprawiedliwego traktowania pracowników, zwierząt i mody wolnej od okrucieństwa.

Etyczna moda sprawia, że ​​ludzkie życie i środowisko mają większą wartość niż zyski biznesowe, a organizacje pracują na rzecz godnych i honorowych warunków pracy.

Aktualnie analitycy i badacze tematu coraz częściej zadają sobie pytanie, czy w ogóle możliwe jest osiągnięcie takiego stanu. Czy możliwe są, w dobie kapitalizmu, nadprodukcji i nieustannej konsumpcji, wprowadzenie gospodarki o obiegu zamkniętym i minimalizacja zużycia zasobów naszej planety? Czy z drugiej strony możliwe jest ograniczenie zużycia sztucznych materiałów, które są niezdrowe zarówno dla człowieka, jak i środowiska?

Na wiele z tych pytań postaramy się odpowiedzieć w naszych tekstach, które nie tylko przybliżą działalność marek fair trade, ale również zwrócą uwagę na aspekty mody zrównoważonej, takie jak zmiany klimatyczne, wykorzystanie skór i futer zwierząt, warunki pracy w branży modowej, zdrowie konsumenta, zużycie surowców oraz perspektywa odpowiedzialnej konsumpcji.

Pomimo coraz większej świadomości społecznej dotyczącej mody zrównoważonej, nadal pojawia się pytanie, gdzie leży odpowiedzialność? Kto powinien stać na czele zmian ku poprawie: koncerny czy każdy z nas? Pojawiają się również kontrowersje dotyczące tego, czy trend na modę zrównoważoną to z jednej strony pożywka dla greenwashingu, a z drugiej napędzanie konsumpcji w kierunku nabywania dóbr luksusowych czy tych w wyższej cenie.

Temat odpowiedzialności dotyczy więc zarówno modelu biznesowego, jak i odpowiedzialnej i zrównoważonej konsumpcji. Wiele zależy od koncernów, właścicieli marek i firm odzieżowych, ale w celu naprawienia szkód wyrządzanych środowisku od pokoleń, oddolnie również jesteśmy w stanie wdrożyć pewne nawyki minimalizujące ingerencję w środowisko. Należą do nich między innymi wymiany ubrań czy naprawa już wcześniej kupionych. Możliwości jest wiele, warto też przyjrzeć się skali zjawiska, co pozwali zrozumieć nam zależność pomiędzy naszymi wyborami zakupowymi, a masową produkcją.

Więcej na ten temat przeczytacie już wrótce na #anywhereforher. Stay tuned!

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

PROPONOWANE