Czy da się zbudować markę na szczęściu i liczeniu na przychylność losu. Czy pasja do tworzenia odzieży wystarczy?
No cóż, jakby to powiedzieć delikatnie. Obecnie byłoby ciężko w branży tak przesyconej, jaką jest branża odzieżowa. Z dobrze zaplanowaną strategią można uniknąć działania po omacku, stopniowo rozwijać biznes oraz zminimalizować ryzyko porażek.
Strategia jest to kompleksowy plan działań rozwoju firmy lub plan osiągnięcia zamierzonych celów. Idealnie, gdyby początkująca marka od razu miała konkretną misję, po co chce działać na rynku. Jaką może dać wartość klientom lub co może wprowadzić i zmienić na lepsze. Dodatkowo, jeśli chce działać w konkretnej niszy i potrafi to sprytnie zakomunikować, to daje jej to już dużą przewagę na starcie.
Powinna zaplanować strategię:
- Sprzedaży i rozwoju
Po pierwsze, stworzyć biznesplan, oszacować koszty i budżet. Po drugie zaplanować kolekcję i produkcję lub wybrać odpowiednich dostawców hurtowych. Po trzecie wykonać sesję zdjęciową, wyznaczyć terminy w kalendarzu i ustalić politykę cenową. Kolejnym punktem mniej analitycznym jest dobre poznanie grupy docelowej i jej sposobu bycia.
Ta wiedza z kolei przełoży się na działania marketingowe. Ponieważ musimy wiedzieć do kogo kierować reklamę, gdzie i jak się promować.
- Komunikacji w social mediach
Należy określić, na jakich kanałach będzie działać marka. Do kogo będzie publikować swoje posty, w jakim one będą stylu. To są podstawowe kwestie, które będą tworzyć spójny przekaz. Nie warto czekać z założeniem profili w social mediach do startu sprzedaży. Możemy budować społeczność i fanów dużo przed rozpoczęciem. Pokazywać kulisy powstawania i produkcji, budować napięcie i zainteresowanie.
Branża mody jest wręcz idealnie dopasowana do portali społecznościowych. Zdjęcia, video, influencerzy to jest coś, bez czego branża odzieżowa nie może istnieć. Zapewne w tej kwestii ma łatwiej niż np. branża finansowa, ubezpieczeń czy prawnicza.
Oprócz głównego celu – czyli sprzedaży, musimy pamiętać o kolejnym bardzo ważnym, mianowicie o budowaniu relacji z klientami. Oprócz samych postów sprzedażowych możemy publikować posty odnoszące się do konkretnej niszy. Czyli np. marka strojów kąpielowych mogłaby publikować następujące posty: Najpiękniejsze plaże w Polsce; najlepsze miejsca na wakacje; aquaparki, które musisz odwiedzić; jak urządzić imprezę przy basenie?; informacje o sportach wodnych i atrakcjach lokalnych, czy posty dotyczące opalania. Nawet można by rozważyć współpracę lub zorganizowanie konkursu z producentem kosmetyków przeciwsłonecznych.
- Marketingu, e-commerce i pozycjonowania
Należy zaplanować jakie działania marketingowe trzeba wprowadzić. Czy marka będzie współpracować z Influencerami, czy reklamować się w gazetach i portalach? Może na początek postawi tylko na reklamę płatną lub dołączy do Marketplace.
Pamiętajmy, że zbudowanie silnej marki to proces długofalowy. Przyda się tu przede wszystkim wytrwałość i cierpliwość. Przewagą małej firmy odzieżowej nad gigantami jest to, że może pozwolić sobie na testowanie różnych komunikatów i rozwiązań. Nie polecam wpatrywać się ślepo w działania konkurencji a postawić na własną kreatywność. Kto wie, dokąd ona może nas zaprowadzić.
Monika Rusinek – Pochodzę z domu krawców. Z branżą odzieżową związana jestem od lat. Najbardziej pasjonują mnie kulisy biznesu mody online. Podpowiadam jak ułatwić sprzedaż i sprawić by wyprodukowane ubrania znalazły swoich właścicieli.