Na przestrzeni lat powstało wiele firm kosmetycznych spod skrzydeł celebrytów, które zawsze cieszyły się dużym zainteresowaniem, szczególnie w oczach ich fanów. Pierwszą gwiazdą, która przetarła szlaki i wkroczyła z ogromną premierą kosmetyczną w 2017 roku była Rihanna, wprowadzając do Sephory swoją markę Fenty Beauty. Stworzenie biznesu przez celebrytkę od podstaw i sygnowanie go swoim nazwiskiem uznano za niezwykłe wydarzenie w świecie kosmetycznym – do tej pory stawiano na kolaborację gwiazd z popularnymi markami. W ślad za Rihanną poszło wiele osobistości i aktualnie rynek wręcz przesycony ilością firm kosmetycznych gwiazd, jednak czy wszystkie są warte uwagi? Zdobyły swoją popularność dzięki rewolucyjnym formułom, czy tylko i wyłącznie dzięki sławie CEO? Czy produkty z marek kosmetycznych gwiazd to skok na pieniądze ich fanów, a może wręcz przeciwnie?
FENTY BEAUTY
Marka Rihanny stała się w 2017 roku sensacją nie nie tylko ze względu na głośne nazwisko artystki, ale także szeroką gamę kolorystyczną produktów do twarzy. Jako jedna z pierwszych korporacji, Fenty wprowadziło ponad 50 odcieni podkładów, aby każdy mógł dopasować swój idealny odcień. Obecnie w ofercie marki możemy także znaleźć wyjątkowe płynne pomadki, których kolory są uniwersalne i będą wyglądać dobrze na każdej karnacji, min. czerwień, której kolor jest bogaty i nie wpada ani w pomarańczowe, ani w winne tony. Wyróżnia się też wyjątkowym aplikatorem w kształcie kopytka i dużą trwałością. Po sukcesie swojej linii kosmetycznej, Rihanna stworzyła markę pielęgnacyjną Fenty Skin. Wprowadziła ona jako jedna z niewielu opakowania wielokrotnego użytku – gdy skończy się przykładowo krem z ochroną SPF, zamiast kupować kolejne plastikowe opakowanie, jest możliwość zakupu wyłącznie wkładu z produktem i wymienienie go. To bez wątpienia jedna z lepszych marek, która wysoko postawiła poprzeczkę konkurencji, pokazując, że można stworzyć kosmetyki dostępne dla każdego rodzaju i koloru skóry, cruelty free i wprowadzając przy tym coraz więcej ekologicznych rozwiązań.
KYLIE COSMETICS
Marka Kylie Jenner zasłynęła z “lip kitów”, czyli zestawu składającego się z płynnej pomadki i kolorystycznie pasującej konturówki. Produkty szybko stały się kultowe, wyprzedając się w przeciągu kilku minut. Nie da się ukryć, że do sukcesu marki przyczyniła się popularność celebrytki znanej z reality show “Keeping up with the Kardashians”. Od 2016 roku marka rozwijała się prężnie, w ofercie pojawiło się więcej produktów m.in. błyszczyki, róże, bronzery, rozświetlacze oraz palety cieni do powiek, ale uwaga! Aktualna oferta firmy, która jest dostępna w Douglasie, uległa zmianie, ponieważ w 2021 roku Kylie zdecydowała się na rebranding firmy, wyprzedanie produktów i zakończenie współpracy w laboratorium znajdującym się w Los Angeles (które produkuje także dla innych dużych firm m.in. dla Colourpop). Celebrytka postanowiła zmienić formuły swoich kosmetyków na wegańskie i wejść z nimi na rynek europejski, ponieważ wcześniej produkty Kylie były dostępne tylko na jej amerykańskiej stronie, a dostawy do Europy były dla konsumentów bardzo kosztowne i nie zawsze opłacalne. Przed wielkim rebrandingiem Kylie ciągle wypuszczała nowości, kolejne limitowane edycje, które niestety nie były dobrze oceniane przez wizażystów i influencerów. Aktualnie Kylie skupia się na jakości, a nie ilości, co jest bardzo dobrym znakiem dla jej fanek i potencjalnych klientek.
KKW BEAUTY
KKW to skrót marki kosmetycznej siostry Kylie Jenner – Kim Kardashian-West. Słynna Kardashianka w 2017 roku poszła śladami siostry i postanowiła założyć swoją markę kosmetyczną, która oferuje swoim klientom także pomadki w klasycznych odcieniach nude oraz wysokiej jakości palety cieni do powiek. Produkty szybko podbiły rynek, a wizażyści gwiazd docenili je za wysoki poziom pigmentacji i selekcję kolorów palet cieni do powiek. Kim zapoczątkowała także duży trend na kremowe konturowanie za pomocą sticków, które wprowadziła do swojej oferty. Jednakże, w lipcu 2021 świetnie prosperująca marka ogłosiła zakończenie swojej działalności, w celu rebrandingu i zmiany formuł. Aktualnie kosmetyki nie są dostępne, a na stronie widnieje tylko informacja o trwaniu prac i możliwości zapisania się do newslettera, aby nie ominąć premiery nowej odsłony marki.
RARE BEAUTY
To jedna ze świeższych marek wykreowana pod nazwiskiem Seleny Gomez. Charakteryzuje się szeroką gamą kremowych produktów kremowych takich jak zamknięte w eleganckich opakowaniach róże lub rozświetlacze w płynie. Poza wyżej wymienionymi produktami, firma w swojej ofercie nie posiada nic ekscytującego lub innowacyjnego – aktualnie rynek jest wręcz przesycony kosmetykami, a konsumenci często są w stanie znaleźć tak samo dobre, drogeryjne odpowiedniki. Rozpoznawalność i popularność Rare Beauty zależy raczej od przywiązania fanów Seleny, bo sama marka nie zbiera najlepszych recenzji od influencerów i wizażystów. Bardzo mocno krytykowany był puder zamknięty w puszku – ma przepiękne opakowanie, ale forma jego aplikacji po kilku użyciach staje się niehigieniczna. Również podkłady, korektory i kosmetyki do makijażu oczu są oceniane jako przeciętne. W przypadku tej firmy, sława CEO jest wręcz niezbędna do zaistnienia na rynku, gdzie inne koncerny oferujące znacznie lepszą jakość kosmetyków i niezwykłe formuły nie mają nawet szans, aby przejść do szerszej dystrybucji.
HAUS LABS
Haus Labs to firma założona przez Lady Gagę w 2019 roku, która jest stosunkowo nowa i nie ma w swojej ofercie wielu produktów. Do bestsellerów marki należą m.in. cienie do powiek w płynie, eyelinery, kredki do oczu oraz paletki cieni. Wraz z premierą filmu “House of Gucci” Haus Labs wypuściło specjalną kolekcję inspirowaną filmem, która prezentuje się bardzo luksusowo i elegancko, jednakże mimo wszystko wciąż jest mało rozpoznawalna marką. Haus Labs zbiera pozytywne recenzje, jednak nie jest o niej głośno. Dodatkowo jest dostępna jedynie na amerykańskiej stronie internetowej, przez co wysyłka do Europy jest bardzo kosztowna i obciążona dodatkowymi kosztami celnymi. Ogromna szkoda, ponieważ kosmetyki wyglądają obiecująco i w pełni oddają charakter Lady Gagi – pierwsza kolekcja była bardzo ostra i mroczna, natomiast druga jest dużo bardziej wysublimowana, co oddaje zmienną naturę artystki.
FLORENCE BY MILLS
Gwiazda serialu “Stranger Things” Millie Bobby Brown także założyła firmę kosmetyczną, która jest dedykowana nastolatkom. Koncepcja jest interesująca – delikatnie napigmentowane kosmetyki dla młodych osób, dodatkowo połączone z pielęgnacją, której młoda skóra potrzebuje. Świetne podejście, aby dawać możliwość malowania się nastolatkom kosmetykami dedykowanymi do ich młodej skóry, którą łatwo przeciążyć i podrażnić np. ciężkimi podkładami i zapychającymi pudrami. W ofercie możemy znaleźć produkty do makijażu twarzy takie jak podkład, korektor, puder, kremowy róż lub tusz do rzęs, ale także kosmetyki pielęgnacyjne np. płatki pod oczy, maseczkę do twarzy oraz krem nawilżający. Jedynym mankamentem Florence by Mills jest ich kosztowność – ceny produktów zaczynają się od 60 złotych, co dla młodych osób jest sporym wydatkiem.
R.E.M BEAUTY
Ogłoszenie firmy kosmetycznej Ariany Grande R.e.m Beauty, było ogromną sensacją w świecie kosmetycznym, która opadła odrobinę po oficjalnej premierze i pierwszych recenzjach. Artystka wypuściła szeroką gamę produktów do oczu takich jak: cienie do powiek, eyelinery, kredki do oczu oraz płynne cienie do powiek. Poza tym można zakupić także rozświetlacze w wielu kolorach (także fioletowym i zielonym) oraz produkty do ust (szminki, kredki do ust i błyszczyki). Niestety, tak jak w przypadku Seleny Gomez, kosmetyki okazały się być przeciętne – ich jakość nie dorównuje cenie. Dodatkowo za przesyłkę trzeba dużo zapłacić i liczyć się z możliwością zatrzymania w urzędzie celnym. Konsument otrzyma ładnie zapakowany produkt, sygnowany nazwiskiem swojej ulubionej artystki, ale podobnej jakości (lub nawet lepszej) kosmetyki mógł spokojnie znaleźć w wielu drogeriach. Jest to jedno z większych rozczarowań w makijażowym świecie, ponieważ wszyscy liczyli na coś rewolucyjnego, nowego i niezwykłego, a zamiast tego otrzymali paletki cieni w mało oryginalnych kolorach oraz rozświetlacze, które mają bardzo delikatny, prawie niezauważalny błysk. W takim przypadku warto sobie zadać pytanie – czy jest sens kupować kolejne kosmetyki tylko i wyłącznie ze względu na fakt, że wypuściła je sławna celebrytka?
JUSEE
Polska firma założona przez jedną z najbardziej rozpoznawalnych aktorek młodego pokolenia, Julię Wieniawę. W ofercie można znaleźć maskarę do rzęs oraz tinty do ust, które charakteryzują się dużą trwałością koloru uzyskiwaną przez “wżeranie” się produktu, będąc przy tym niewyczuwalny w ciągu dnia. Marka nie zebrała bardzo pozytywnych recenzji, tinty okazywały się niskiej jakości, kruszyły się i nie były komfortowe w trakcie noszenia. Niestety po roku od premiery jej współzałożycielka i ambasadorka wycofała się z biznesu, a w 2021 roku wstrzymano pracę nad nowymi produktami Jusee.
Rynek kosmetyczny jest aktualnie przesycony, firmy prześcigają się w coraz to nowszych formułach, ciekawszych opakowaniach lub innowacyjnych metodach reklamowania swoich produktów. Marki założone przez celebrytów szczególnie rzucają się w oczy ze względu na głośne nazwiska. Warto jednak się zastanowić czy firma ta oferuje produkty, które wnoszą coś nowego do makijażowego świata lub czy ich jakość jest adekwatna do ceny? Bardzo często można odnieść wrażenie, że uwielbiana na całym świecie celebrytka = wysoka cena, którą fani są gotowi zapłacić. Każda z wymienionych marek ma swoje mocne i słabe stron, prezentuje dobrej jakości kosmetyki, ale niektóre z nich nie zachwycają na tle silnej konkurencji. Czasami warto się zastanowić nad zakupem przykładowo kolejnej szminki – naprawdę jej potrzebujemy, czy kupujemy ją tylko dla nazwiska artystki?
Autorka: Ola Trendak