Wśród fanów Halloween przeważają pasjonaci horrorów, ale dobra zabawa nie jest tego dnia zarezerwowana wyłącznie dla tych, którzy lubią się bać. Dla tych z Was, którzy od mrożących krew w żyłach zwrotów akcji wolą obrazy pełne kunsztownych kostiumów i scenografii nie z tej ziemi, przygotowaliśmy listę przepełnionych modą i designem filmów – idealnych na Halloween.
„Zawrót głowy” (1958)
Gdy mistrz suspensu Alfred Hitchcock zabrał się za ekranizację powieści The Living and the Dead, rzetelnie podszedł tak do castingu aktorów, jak i wyboru projektanta kostiumów. Padło na amerykańską projektantkę Edith Claire Posener (znaną pod pseudonimem Edith Head). Do filmu Hitchcocka stworzyła kostiumy rozkoszne w swojej prostocie – zaprojektowała między innymi zestaw eleganckich jedwabnych sukien, inspirowanych rewolucyjnym New Look Christiana Diora z 1947 roku. Strój był ujednolicony i naśladował królującą na terenie powojennej Ameryki modę francuską – tiulowa spódnica (na wzór XIX-wiecznych kostiumów baletowych), wysmuklona talia i dekolt V-neck
„Alicja w krainie czarów” (2010)
Kicz, groteska, mroczny humor – widząc kadr z filmu Tima Burtona od razu wiemy, kto jest jego autorem. Niezwykła dbałość o wizualną stronę produkcji jest wizytówką reżysera – kostiumy są tu nie tylko dodatkiem, lecz odgrywają kluczową rolę w budowaniu odpowiedniego nastroju. Od roku 1991, kiedy to w kinach pojawił się Edward Nożycoręki, Tim Burton współpracuje z legendą kostiumu filmowego, Colleen Atwood – projektantką nagrodzoną czterema Oscarami (w kategorii Najlepsze kostiumy; w tym za stroje do Alicji w krainie czarów) i trzema nagrodami Brytyjskiej Akademii Filmowej. Stylizacje Atwood zobaczymy w takich produkcjach jak Jeździec bez głowy (1999), Sweeney Todd: demoniczny golibroda z Fleet Street (2007), Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć (2018), Wyznania gejszy (2005). Wykreowała także kostiumy dla słynnych musicali – Chicago (2002) oraz Dziewięć (2009).
„Hokus Pokus” (1993)
Hokus Pokus Kenny’ego Ortegi to klasyka halloweenowego kina – opowiedziana na nowo, komediowa wersja polowań na czarownice. Główne bohaterki (grane przez Bette Midler, Kathy Najmy i Sarę Jessicę Parker), ubrane w absurdalnie dziwaczne szaty, uciekając z Salem od kary śmierci, wypowiadają zaklęcie i wracają do świata żywych. Nadzwyczajne stylizacje wszystkich bohaterów Hokus Pokus wykreowała Mary E. Vogt – amerykańska projektantka kostiumów i laureatka nagrody Saturn Akademii Filmów SF, Fantasy i Horroru (Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films). Jej kreacje zobaczymy w pierwszym filmie, w którym wykorzystano dźwiękową technologię Dolby Digital (Powrót Batmana, 1992) czy komedii romantycznej Bajecznie bogaci Azjaci (2018).
„Ze śmiercią jej do twarzy” (1992)
Przed tym jak Diabeł zaczął ubierać się u Prady, młoda Meryl Streep, wspólnie z gwiazdą filmów romantycznych Goldie Hawn, wystąpiła w kultowej już czarnej komedii Ze śmiercią jej do twarzy. Film został wyróżniony Oscarem między innymi za najlepsze efekty specjalne. I chociaż w latach 90. XX wieku widok kobiety z przekręconą o 180 stopni głową faktycznie mógł budzić przerażenie widzów i uznanie filmowych krytyków, to równie mocno intrygowały ich kostiumy. Dlatego w kontekście poszukiwania inspiracji modowych na Halloween warto zwrócić uwagę na rewelacyjną robotę projektantki Joanny Johnston, która w Ze śmiercią jej do twarzy sięgnęła po kamp – estetykę tak ostentacyjną i przerysowaną, że niemal teatralną. Z reżyserem filmu, Robertem Zemeckisem, Johnston współpracowała wcześniej przy Kto wrobił Królika Rogera (1988), drugiej i trzeciej części trylogii fantastyczno-naukowej Powrót do przyszłości (1989;1990) oraz filmowej adaptacji książki Roalda Dahla Wiedźmy (premiera odbyła się 22 października na platformie HBO Max).
„Stylistka” (2016)
Nagrodzony Złotą Palmą na 69. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes thriller psychologiczny w reżyserii Olivier’a Assayas’a, opowiadający o personalnej stylistce Maureen Cartwright (Kristen Stewart), która próbuje nawiązać kontakt z duchem jej tragicznie zmarłego brata bliźniaka. Akcja Stylistki rozgrywa się we Francji, mieście impresjonistów, croissantów i mody. Wisienką na torcie malowniczej scenografii były kostiumy – zaprojektowane przez Karla Lagerfelda, który wtedy pełnił funkcję dyrektora artystycznego domu mody Chanel.