Samochód, który w teorii jest bez sensu, a w praktyce zrobi furorę

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Na wstępie zaznaczam, że autem tym nie jeździłem, ani w nim nie siedziałem. To jedynie moje subiektywne spostrzeżenia na temat Toyoty Yaris GR, trzycylindrowego hot hatcha z napędem na cztery koła. Czytając wszystkie doniesienia na temat nowej zabawki japońskiego producenta jestem trochę rozdarty. Bo całość prezentuje się bez sensu.

Nie zrozumcie mnie źle. Moje moto-serce bardzo się uradowało, gdy zobaczyłem pierwsze informacje odnośnie prac, które sportowy oddział Toyoty o nazwie „Gazoo Racing” podjął nad modelem Yaris. Producent pokazał tym samym, że wciąż ma ochotę wyprodukować szybkie auta, nie tylko na rajdowe OS’y, pętle Le Mans etc. 

Dobra, teraz trochę o samym aucie. Toyota Yaris wchodzi w skład segmentu segmentu B. Wygląda jak niżej osadzone CH-R. Oznacza to, że jej sportowa wersja „GR” jako rywali będzie miała chociażby Fiestę ST i Clio RS. I tu pojawia się pierwsza ciekawostka. Do tej pory wszystkie auta „performance” z segmentu B dysponowały mocą w granicach 200 KM. Yaris GR wyciągnie aż 250 KM z trzech cylindrów. Oznacza to, że hot-hatch Toyoty będzie aż o 25% szybszy od Fiesty ST ósmej generacji. Do tego będzie miał napęd na obie osie, co w tej klasie jest rzadkością, żeby nie mówić o czymś wręcz niespotykanym.

Motoryzacja jest pełna nonsensów, a za coś takiego uważam najnowszy projekt Toyoty. Idea, która przyświecała producentom przy tworzeniu rasowych hot-hatchy, to żeby były dostępne do kupienia za rozsądną cenę. Czyli za mniej więcej 90-100 tys. złotych za ciasne, całkiem głośne i fajnie się prowadzące autko. A ile będzie kosztował Yaris GR? 140 tys. złotych! Toyota zahaczy wobec tego o terytorium takiej Hondy Civic Type R, auta większego, no i przy okazji szybszego.

Zapewne Yaris GR będzie się prowadzić wyśmienicie dzięki 4×4, strzelać popcornem z wydechu i bić rekordy na track dayach, ale czy to tak naprawdę potrzebne auto za taką cenę? Odpowiedź na to pytanie pozostawiam Wam.

tekst: Jan Wiewiór

Reklama

Chcesz dojść do celu? Zadbaj najpierw o siebie! | Karolina Karolczak

Naszą gościnią jest Karolina Karolczak – ekspertka realizacji celów i wyników finansowych, mentorka skutecznego planowania. Wspiera liderów i przedsiębiorców w skalowaniu biznesu, zwiększaniu rentowności i transformacji organizacji. Twórczyni programu #CELOMANIA, który pomaga firmom zwiększać wyniki nawet o 30% rocznie. Pracowała nad strategiami w 24 krajach, współpracując z globalnymi markami jak Frugo, Levi’s, Black czy Grupa ENEL-MED.