Wes Gordon, dyrektor kreatywny marki Carolina Herrera zaprasza na wirtualną premierę kolekcji sezonu jesień/zima 2020 pod tytułem „Jeden wielki gest w ruchu” (One Grand Gesture in Movement). Przygotowaniem lookbooka zajęła się Elizaveta Porodina, urodzona w Rosji monachijska fotografka modowa, przedstawicielka nurtu czarnego romantyzmu w obszarze sztuk wizualnych.
Kolekcja jest inspirowana sztuką Francisco de Zurbarána, hiszpańskiego malarza epoki baroku i przedstawiciela drugiej fazy caravaggionizmu. Do udziału w projekcie Wes Gordon zaprosił sześć zawodowych tancerek, międzynarodowych gwiazd baletowych i to one zostały modelkami na pokazie najnowszej kolekcji Caroliny Herrery.
Sesję zdjęciową fotografka wykonała całościowo za pomocą aplikacji Zoom.
„Kolekcja zimowa jest oparta na koncepcji Jednego Wielkiego Gestu. Charakteryzują ją niepowtarzalne kształty ubrań, intensywnie napigmentowane kolory, płynne wolanty. Demonstruje ona cienką granicę pomiędzy dramatem a powściągliwością” – wyjaśnia Wes Gordon.
Chociaż konceptyzm jako odrębny styl z założenia dotyczył poezji epoki baroku, wiele współczesnych fotografów, malarzy, projektantów modowych naśladuje XVII-wieczną zaskakującą poetykę kontrastu. Autorka zdjęć Elizaveta Porodina, psycholog z wykształcenia, chętnie stosuje bogatą melancholijną symbolikę, mocne efekty iluzjonistyczne i bajeczną grę światła. Erudycja fotografki i jej pogłębiona wiedza na temat mentalności współczesnego człowieka odegrały kluczową rolę w tworzeniu projektu.
Sesja zdjęciowa kolekcji „Jeden wielki gest w ruchu” przedstawia syntezę dwóch ekspresywnych dziedzin sztuki – tańca i fotografii. Dynamiczne kadry są przepełnione patosem. Dominuje czerwień. Inès McIntosh (Opéra National de Paris) pozuje w swoim paryskim mieszkaniu, ubrana w bardzo długą sukienkę z krepy ultramarynowego błękitu. Misa Kuranaga (San Francisko Ballet) prezentuje się w wielowarstwowej kreacji, zszytej z organdy, krynoliny i tiulu odcienia pudrowego różu. Claudia Monja (Joburg Ballet) demonstruje sukienkę midi kształtu oversize, w odcieniu słonecznego żółtego koloru z mankietami zapinanymi na guziki.
Stosowanie technologii digital nie jest żadną nowością wśród fotografów. Dokładnie 99 lat temu po raz pierwszy został wykorzystany system transmisji analogowych fotografii prasowych, który pozwalał zamienić czarno-białe kadry na cyfrowe reprezentacje i przesłać je do dowolnego miejsca na świecie za pomocą kabli telegraficznych. W 1975 roku inżynier Steven Sasson z Eastman Kodak Company pokazał pierwszy prototyp aparatu cyfrowego. W 2020 kamery cyfrowej używa każdy posiadacz smartfonu. Wszystko za pomocą jednego kliknięcia.
Czasy pandemii stanowią prawdziwe wyzwanie dla branży kreatywnej, szczególnie dla sfery modowej. Artyści muszą sięgać po jeszcze bardziej nieszablonowe rozwiązania niż dotychczas. Stylistki zajmują się kreowaniem wizerunku innych osób za pomocą Facetime’a, nie wychodząc z własnego domu. Swoje drugie życie przeżywa technika CGI (Computer-generated imagery), czyli generacja trzywymiarowych obrazów za pomocą komputera. Fotografowie wykorzystują aplikacje Zoom lub Webex do zrealizowania sesji zdjęciowych na odległość. Projektanci mody pracują zdalnie. Na przygotowanie domowych kampanii reklamowych zdecydowali się między innymi Jacquemus, Vivienne Westwood, Zara, Gucci i Kenzo.